Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Beeld ter illustratie.

Circulariteit is dé kans om onze koploperspositie in de internationale maritieme sector zeker te stellen, door waardevolle materialen te behouden en intensiever te gaan samenwerken. Dit is de belangrijkste conclusie in het onderzoekrapport ‘Circulaire kansen voor maritiem: bouwstenen voor business, nu en in de toekomst!’ van de Maritime Sisters en BlueCity, dat in opdracht van de provincie Zuid-Holland is uitgevoerd.

“Door slimmer om te gaan met materialen kan meerwaarde voor bedrijven én de sector worden gecreëerd, nu én in de toekomst.” En dat is zowel commercieel als strategisch gezien interessant. Kostenbesparing, lagere afhankelijkheid voor strategische grondstoffen, werkgelegenheid en differentiatie, zijn allemaal redenen voor maritieme bedrijven om actief in te zetten op circulaire kansen. Waardebehoud van grondstoffen en een duurzame manier van werken zijn bovendien essentieel voor een duurzame toekomst.

Circulaire maritieme sector
Uit het onderzoek kwamen een aantal circulaire startpunten naar voren. Eén daarvan is de inzetbaarheid van de bestaande vloot aanzienlijk vergroten door retrofitting en levensduurverlenging. Ook het hoogwaardig hergebruiken van losse componenten/equipment en in de toekomst zelfs van volledige schepen ‘remanufacturen’ kan grote economische en ecologische voordelen opleveren en bovendien een antwoord bieden op beperkte beschikbaarheid van onderdelen en grondstoffen. Ten slotte wordt het modulair ontwerpen en bouwen van schepen genoemd, waarbij losse onderdelen en systemen gemakkelijker vervangen kunnen worden om zo de levensduur van zowel schepen als afzonderlijke componenten te verlengen en zo duurzamere scheepvaart te realiseren, met minder reststromen en behoud van belangrijke materialen.

Financiering en wet-en regelgeving, passend bij een lange termijn perspectief, zijn belangrijke uitgangspunten om dit van de grond te krijgen.

Circulair koploper
De Nederlandse maritieme sector heeft, wellicht tegen de verwachtingen in, veel in zich om circulaire koploper te worden. Het is een zeer kapitaalintensieve sector, met veel hoogwaardige regionale maakindustrie en scheepseigenaren die continu om onderhoud vragen. Een schip wordt in principe gebouwd om zo lang mogelijk in de vaart te blijven. Onderhoud en aanpassen van schepen zijn daarmee al zo oud als de sector. Vindingrijkheid en innovatie heeft ons op de wereldkaart gezet als maritieme natie en is ook precies waarom juist hier veel potentie is om bij te dragen aan CO2 reductie en grondstoffen impact.

Meindert Stolk, gedeputeerde Economie en Innovatie: “Om de nationale circulaire ambitie te realiseren moet elke sector haar steentje bijdragen. Mooi om te zien dat de maritieme maakbedrijven hierop willen doorpakken.”
Ook Jeannette Baljeu, gedeputeerde Transitie Haven en Industrie, is blij met het onderzoek. “Het rapport biedt goede punten om samen met het rijk een agenda te maken voor het maritiem cluster”.

Het volledige rapport is hier te downloaden: Circulaire-kansen-voor-maritiem-bouwstenen-voor-business-nu-2023-en-in-de-toekomst-finale-versie.pdf (zuid-holland.nl).

Wil je meer weten of reageren op dit rapport? Mail dan naar circulair@maritimesisters.com.

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..