Elektrische systeem integrator Alewijnse heeft met succes de complete elektrische refit afgerond van het onderzoeksschip OceanXplorer bij scheepswerf Damen Shiprepair Rotterdam. Het expeditieschip van OceanX staat bekend als het meest geavanceerde verkennings- en onderzoeksschip ter wereld.
Bron: Netherlands Maritime Technology.
Non-profit organisatie OceanX, wil met de vernieuwde OceanXplorer de ecosystemen van de wereldoceanen wetenschappelijk onderzoeken en verkennen voor de bescherming en het behoud van kwetsbare oceaanmilieus. Het expeditieschip is volledig uitgerust met twee duikboten; instrumenten voor conductivity, temperature & depth (CTD’s) voor watermetingen en het nemen van monsters; en een remote operating vehicle, dat onder water filmt en monsters van de zeebodem neemt. Ook zijn er laboratoria aan boord en een complete film set, die live uitzendingen over nieuwe ontdekkingen kan verzorgen voor bijvoorbeeld de BBC.
Pionieren in maritieme technologie
Alewijnse, specialist in elektrische systeemintegratie en automatisering, speelde een belangrijke rol bij de installatie van high tech systemen aan boord van de OceanXplorer. Een van de highlights was een far sounder, die wordt gebruikt voor ijsbergdetectie bij operaties in poolgebieden. Andere opvallende voorbeelden zijn de geavanceerde systemen voor onderwaterverlichting, een alarm- en monitoringsysteem en installaties voor telefonisch contact tussen het schip en de onderzeeboten.
Ook integreerde Alewijnse innovatieve systemen voor het besturen van de verlichting en het regelen van de lichttemperatuur en kleurstelling tijdens het filmen, evenals en een ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) voor elektronische zeekaarten. Voor al deze systemen werd in totaal ongeveer 240 km bekabeling aan boord geïnstalleerd.
Unieke prestatie
Joachim Kieft, project manager bij Damen, kijkt terug op een geslaagde samenwerking: “Alewijnse is er uitzonderlijk goed in geslaagd om de beste high tech systemen aan boord te installeren. Ik ben ervan overtuigd dat niet veel systeemintegratoren zulke resultaten kunnen bereiken.”
Expertise in maritieme integratie
Alewijnse’s technisch projectmanager, Erik van de Kamp, legt uit dat de diensten en systemen van Alewijnse bijzonder geschikt zijn voor een schip zoals de OceanXplorer: “Onze voornaamste kracht ligt in het installeren van complexe systemen en het integreren van alle apparatuur aan boord. Zo hebben we diverse complexe systemen voor wetenschap, film, AV-IT (Audio, Visual, and Information Technology) en datanetwerken met elkaar verbonden. Ook hebben we het ontwerp voor de verlichting omgezet naar een daadwerkelijke installatie voor lichtbesturing.
Daarnaast hebben we de accommodatie volledig gerenoveerd en diverse onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. In al deze aspecten is Alewijnse onderscheidend. Veel concurrenten kunnen wel een engineeringspakket leveren, maar niet de vertaling maken naar een echte installatie.”
Drie scheepstypen in één
Joachim Kieft vervolgt: “Het was een complex, specialistisch project, want de OceanXplorer heeft kenmerken van zowel een offshore schip, een wetenschappelijk onderzoeksschip als een eco-toeristisch cruiseschip. Damen en Alewijnse hebben samen veel ervaring met alle drie de scheepstypen. We hadden er dan ook alle vertrouwen dat Alewijnse de uitdagingen van de OceanXplorer tot een goed einde zou brengen.”
Uitdagend project in maritieme technologie
Erik van de Kamp: “Voor Alewijnse begon het als een kleine refit in 2018 waarbij we nog niet echt besef hadden van wat er uiteindelijk gebouwd ging worden. Het groeide langzaam uit tot een enorm project, dat we in drie fases definitief hebben afgerond in de zomer van 2023. De onverwachte veranderingen en de groei van de eisen en scope vormden de grootste uitdagingen. We moesten snel schakelen met de juiste mensen. Een complex project zoals de OceanXplorer is geen dagelijkse kost maar dankzij een goede samenwerking tussen Damen Shipyards en OceanX hebben we een geweldig resultaat neergezet.”
Een schip dat iets bij je los maakt
“Wat ik zelf bijzonder vind,” vult Erik van de Kamp aan, “is dat het een schip is dat iets bij je los maakt. We hebben zoveel nauwe communicatie met de productie gehad, waarbij rekening moesten houden met een bestaand schip. Het resultaat heeft veel goeds gedaan en ik ben trots op het project en de prestatie van het Alewijnse team.
Ik vind het gaaf dat ik mijn energie heb kunnen leveren aan de OceanXplorer. Het geeft het een goed gevoel om een steentje bijgedragen te hebben aan het oplossen van de klimaatproblemen van vandaag.”