Oliemaatschappij Shell is druk bezig met de ontmanteling van het Brent-olieveld in de Noordzee. Brent was jarenlang een goudmijn voor Groot-Brittannië en leidend op de wereldwijde oliemarkt. Nu worden de offshore-installaties definitief afgebouwd en zijn er plannen om 330 banen te schrappen.
Jan van de Nes
De aankondiging van het banenverlies komt enkele maanden nadat Shell onthulde dat het tussen de zevenduizend en negenduizend banen zou schrappen in een poging om tegen 2022 tot 2,5 miljard dollar te besparen. Veel oliemaatschappijen hebben hun toekomstplannen moeten heroverwegen als onderdeel van de energietransitie. De impact van corona en de afname van de vraag naar olie hebben deze overgang versneld. Evenwel verlieten begin december verschillende leidinggevenden op het gebied van schone energie Shell vanwege een meningsverschil over hoe ver en snel het bedrijf zou moeten evolueren naar groene energie. Deze golf van aftredens kwam slechts enkele weken voordat Shell zijn strategie voor de energietransitie bekendmaakte. In april 2020 kwam het bedrijf met de mededeling dat het tegen ‘2050 of eerder’ een energiebedrijf zou worden met netto nul emissie.
Pioneering Spirit
Het Allseas-schip Pioneering Spirit heeft medio vorig jaar zijn eerste ontmantelingsopdracht voor het Brent Alpha-platform uitgevoerd. Het verwijderen van de bovenkanten van 17 duizend ton duurde minder dan vier uur. Meerdere jaren van planning en vijftien maanden offshore voorbereiding, waaronder het versterken en afsnijden van de zes poten van de stalen jacket, culmineerden in de negen seconden durende ‘snelle lift’. De Pioneering Spirit leverde daarna de vierenveertig jaar oude structuur af aan de Teesside-ontmantelingswerf van Able UK Ltd in Noordoost-Engeland voor demontage en recycling.
Brent Alpha was het derde van de vier Brent platforms. In 2017 werd de Delta weggehaald en in 2019 de Bravo. Voor alle taken koos Shell UK Ltd voor de Pioneering Spirit. Brent Alpha, gelegen 186 kilometer voor de noordoostkust van de Shetland-eilanden, werd ondersteund door een stalen zespotige jacket die in 140 meter diep water stond. Net als Delta en Bravo beschikte de Alpha-topside over meerdere dekken met woonruimten, stroomopwekking, processystemen, boortoren, fakkelinstallatie en andere faciliteiten.
Het Brent verwijderingsproject voor topsides omvat engineering, voorbereiding en verwijdering van de 94 meter hoge en 52 meter brede constructie. Bij het overbrengen van de topsides naar de kust van Hartlepool kreeg de Pioneering Spirit assistentie van het vrachtschip Iron Lady van Allseas voor het laatste deel van de reis door het Seaton-kanaal naar de kade bij Able UK.