Iedereen wil af van fossiele brandstoffen. Maar de praktijk is weerbarstig. Ingenieursbureau Xeamos B.V., toonaangevend in de emissietechnologie, biedt graag uitkomst
De hele samenleving draait op fossiele brandstoffen. Dat ombuigen naar elektrische aandrijving en aandrijving met behulp van duurzaam opgewekte waterstof, kost uiteraard tijd. ,,Daar gaat nog een hele periode overheen, misschien wel twintig, dertig tot zelfs veertig jaar,’’ schetst managing director Alwin de Kock van Xeamos B.V. in Wijchen, dat al ruim een decennia gespecialiseerd is in het ontwikkelen van innovatieve emissiereductiesystemen.
Bij kleinere motoren zal het ongetwijfeld sneller gaan. ,,Auto’s idem dito, die zullen voor een heel groot deel al vrij vlot elektrisch rijden. Maar voor binnenvaartschepen, jachten, coasters, etc. zal elektrificeren en de overgang naar waterstof nog lange tijd niet haalbaar zijn. We hebben immers een zeer grote bestaande vloot, die kun je niet zomaar ombouwen, dat is onbetaalbaar.’’
Daar komen de innovatieve oplossingen van Xeamos om de hoek kijken. ,,Met de technologie die wij bieden, kun je ervoor zorgen dat de uitstoot die schadelijk is voor mens en milieu tot een minimum wordt gereduceerd,’’ verduidelijkt Alwin de Kock. Wie hierbij écht werk wil maken van een schone wereld heeft volgens Xeamos drie soorten kennis nodig. Te weten: technische kennis, marktkennis en kennis van de wet- en regelgeving. Binnen Xeamos is al deze kennis gebundeld, met als doel die in te zetten voor vernieuwende oplossingen op het gebied van emissiereductie.
Behoefte aan meer informatie? Alwin de Kock en zijn medewerkers staan belangstellenden altijd graag te woord. Dit doen zij onder meer tijdens de maritieme vakbeurs Europort in Ahoy Rotterdam. Daar vertellen zij tevens specifiek ook over een nieuw modulair IMO Tier III SCR-systeem tot circa 800 kW dat Xeamos voor zeegaande schepen heeft ontwikkeld. Dit kosteneffectieve OEM systeem is in samenwerking met diverse motormerken tot stand gekomen en geschikt voor diverse motortypes. Het toegepaste airless ureum injectiesysteem is compact en kosteneffectief en heeft geen compressor nodig.
,,Wij hebben ruime ervaring met IMO III-certificering, zoals die voor de zeevaart geldt,’’ vertelt Alwin de Kock ook. ,,Wij kunnen dat zelf uitvoeren.’’ En er is meer. Zoals het Stage 5-certificeringsproject voor de binnenvaart, waaraan Xeamos momenteel ook werkt met een specifieke motorleverancier. Maar bijvoorbeeld ook de SCR en DPF (roetfilter) systemen die worden toegepast en de volledige ondersteuning die Xeamos scheepseigenaren biedt bij de aanvraag van de subsidieregeling
Verduurzaming binnenvaartschepenvoor Nederland
Er is dus volop stof tot praten over het nut en de noodzaak van slimme oplossingen voor een schonere wereld én over de vele mogelijkheden en maatwerkgerichte toepassingen die Xeamos B.V. daarbij biedt.