Terwijl de bouw van de schepen Vertom CYTA en Vertom TOMMA in volle gang is, heeft Vertom bij Thecla Bodewes Shipyards opdracht gegeven voor de bouw van twee extra schepen. Dit brengt het totaal op acht 7.000 DTW Diesel-Electric Multi-Purpose Droge Lading schepen voor Vertom, aangezien de werf eerder de orders voor zes identieke schepen heeft ontvangen.
De extra bestelde schepen van de LABRAX-serie zullen dezelfde specificaties hebben, inclusief de geoptimaliseerde rompvorm en het diesel-elektrische aandrijfsysteem. De LABRAX-serie, met een lengte van 118-meter, 14.30-meter breed en 6.20-meter diepgang, is op maat ontwikkeld naar de wensen van Vertom voor het leveren van zeetransport oplossingen op maat.
De volledig doosvormige laadruimen zorgen voor maximale laadflexibiliteit. Met behulp van speciale software, zogenaamde CFD optimalisatie, is een rompontwerp ontwikkeld dat een bijzonder gunstige snelheid-vermogen verhouding heeft, waardoor het schip een optimale brandstofefficiënte heeft.
Het schip wordt aangedreven door een toekomstbestendig, modulair elektrisch aandrijfsysteem waarmee een EEDI wordt behaald welke ruim onder de toekomstige IMO-normen liggen. Het modulaire voortstuwingsconcept is ontworpen om klaar te zijn voor toekomstige ontwikkelingen, en biedt daarmee de mogelijkheid om de voortstuwing van de schepen in de toekomst methanol-elektrisch of waterstofelektrisch te maken en daarmee de CO2 uitstoot verder te verminderen.
Het eerste schip van de serie, Vertom PATTY, is op 23 september 2022 te water gelaten. De proefvaarten met de Vertom PATTY werden met succes uitgevoerd op de Noordzee afgelopen december. Uit de eerste reis van het schip blijkt dat het de doelstellingen van Vertom op het gebied van brandstofverbruik ruimschoots heeft overtroffen.
De tewaterlating van Vertom CYTA, het tweede schip uit de serie, vindt plaats op 23 februari 2023. Bij Thecla Bodewes Shipyards zijn de bouwwerkzaamheden voor de volgende schepen in de LABRAX-serie begonnen en met de extra bestelde schepen zijn verdere leveringen gepland van 2023 tot ver in 2025.
Thecla Bodewes Shipyards
Thecla Bodewes Shipyards met de hoofdvestiging in Kampen, is een familiebedrijf in de 7e generatie met een gecombineerde ervaring in scheepsbouw van meer dan 300 jaar. De focus van de scheepswerf ligt op het leveren van toekomstbestendige “groene” vaartuigen, welke met behulp van innovatieve duurzame oplossingen te streven naar een emissie vrije scheepvaart. Met een portefeuille van meer dan 200 gerealiseerde schepen, waarvan 20 dieselelektrisch, LNG-elektrisch en waterstofelektrisch, en meer dan 15 jaar ervaring met dieselelektrische voortstuwingssystemen, heeft de scheepswerf aantoonbare capaciteiten om de schepen op tijd en volgens de hoogste normen te leveren. Thecla Bodewes Shipyards bouwt sleepboten en duwboten voor ondiep water, zuinige multifunctionele droge lading schepen, moderne baggerschepen en schepen voor speciale doeleinden.
Vertom Groep
De Vertom Group uit Rhoon is een ervaren en betrouwbare partner gericht op professionele maritieme dienstverlening en ondersteuning op het gebied van zeetransport. In de afgelopen 45 jaar heeft de Vertom Group een sterke track-record opgebouwd in de Short Sea Shipping markt. Het bedrijf heeft een uitgebreid internationaal netwerk om zo op maat gemaakte scheepvaartoplossingen te bieden die aansluiten bij de specifieke behoeften van hun klanten. Vertom biedt oplossingen voor alle maritieme diensten, waaronder Port Agencies en Liner Services. Het bedrijf volgt voortdurend nieuwe marktontwikkelingen en past de nieuwste technologieën toe om in te spelen op de veranderende behoeften van hun klanten. De Vertom Group beschikt momenteel over een moderne vloot van ongeveer 100 schepen in de range van 1.500 tot 10.000 DWT.