De maritieme aannemer Jan De Nul bestelt opnieuw een XL-kabellegschip, het vijfde schip in zijn kabellegvloot. Jan De Nul wil er zijn pioniersrol mee verstevigen.
Matthias Vanheerentals
Net als de eerder gebouwde Fleeming Jenkin zal het nieuwe schip 215 meter lang zijn en kan het 28 duizend ton kabels transporteren. Daarmee zijn ze de grootste kabellegschepen ter wereld. Dankzij de spitstechnologie op beide schepen kunnen ze zowel kabels leggen in ondiepe als in ultradiepe wateren tot drieduizend meter. De schepen kunnen kabelspanningen tot 150 ton aan.
Beide schepen zijn uitgerust met de ULEv technologie (Ultra-Low Emission vessel), een geavanceerd dubbel uitlaatfiltersysteem dat tot 99 procent van de nanodeeltjes verwijdert en NOx uit de uitstoot reduceert. Daarmee voldoen de schepen aan de strenge Europese Stage V-emissienormen voor binnenvaartschepen. Bovendien is de NOx-uitstoot zodanig verminderd dat ze ook voldoen aan de nog strengere EURO VI-emissielimieten. De hybride elektriciteitsinstallatie aan boord draagt bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot en een optimaal brandstofgebruik. Ze combineert generatoren met een 2,5 MWh-batterij en een aandrijftechnologie die ontworpen is voor het opvangen van pieken in het verbruik, het afvlakken van de belasting, het opbouwen van reservecapaciteit en een geoptimaliseerde motorbelasting.
De schepen worden aangedreven door motoren die kunnen werken op biobrandstof en groene methanol.
De motoren kunnen werken op biobrandstof en groene methanol
De vloot van Jan De Nul installeerde de afgelopen tien jaar 2500 kilometer onderzeese kabels in vijfentwintig landen. Ze verbonden bijvoorbeeld Kreta met het vasteland van Griekenland. Ander spraakmakend project: de installatie van duizend kilometer kabels voor de verbinding van twee eilanden voor de kust van Abu Dhabi met het vasteland. Op dit moment werkt de groep ook aan de Greenlink interconnector, die de elektriciteitsnetten van Ierland en Wales met elkaar verbindt.