Als nieuw lid van NMT sinds maart 2019, werd Arkitech kort na het inschrijven uitgenodigd voor de NMT welkomstbijeenkomst. Deze bijeenkomst is erop gericht nieuwe leden (of nieuwe medewerkers van leden) inzicht te geven in de mogelijkheden die het lidmaatschap met zich meebrengt. Arkitech was bijzonder geïnteresseerd in de uitleg over de Subsidie Duurzame Scheepsbouw, waar ze zich datzelfde jaar nog succesvol voor ingeschreven hebben. Nu, in 2021, is het project ook echt geïnstalleerd en in werking bij GNV, een Italiaanse ferrymaatschappij.
Bron: Netherlands Maritime Technology
Arkitech
Arkitech is gericht op het verduurzamen van o.a. bestaande ferry & cruiseschepen. Dit doen ze door data van de heating, ventilation en air conditioning (HVAC) te verzamelen, analyseren en zo nodig te verrijken. Er wordt gekeken wat de wens van de passagiers is qua luchtkwaliteit en gezorgd dat de machines door dataverwerking en prognoses daar op in speelt. Op deze manier wordt er minder van de HVAC-systemen, die gebouwd zijn op extreme omstandigheden, gevraagd. De module van Arkitech zorgt dat vraag en aanbod in balans is. En door prognoses en dataverzameling de HVAC-systemen minder worden belast.
We spraken met Bart Cunnen, directeur van Arkitech, over de nieuwe innovatie ARK M20.
Subsidie Duurzame Scheepvaart
“In eerste instantie maakten we alleen custom-made systemen, die precies ingesteld waren op het schip die de aanvraag deed. Maar na verloop van tijd kwamen we er achter dat schepen qua systemen niet al te veel van elkaar verschillen. Dat zorgde ervoor dat we wilden onderzoeken of een plug&play oplossing mogelijk is,” vertelt Bart Cunnen. “Samen met de Rotterdamse werf Dockside waren we er van overtuigd dat dit mogelijk is en ons ingeschreven voor de Subsidie Duurzame Scheepvaart.” Het systeem, nu succesvol toegepast op een ferry van GNV, ligt voor 80% klaar op de plank bij Arkitech en is met een week gemaakt. De overige 20% is custom-made. Dit ligt aan de connectoren en systemen die aan boord te vinden zijn. Bart: “Om het in te bouwen zijn we enkele weken bezig, waarna een schip 20-30% duurzamer kan opereren.”
Een paar weken geleden heeft Arkitech de resultaten gepresenteerd aan de subsidieverleners (Ministerie EZK en uitvoeringsorganisatie RVO). “Zij waren erg enthousiast. De mensen die achter de regeling zitten vonden het heel leuk om te zien dat we dit door de subsidie konden realiseren. Natuurlijk moesten we voornamelijk zelf investeren, maar de 25% subsidie geeft een extra impuls en we hadden het niet zonder kunnen doen. Zo hebben we extra features gebouwd en konden we noodgedwongen Plan B inrichten.”
Corona en Plan B
“Het mooie is, we zijn door middel van deze subsidie in staat geweest om een hele flexibele module te ontwikkelen. Deze standaard module kan op diverse soorten schepen geïnstalleerd worden. Zelfs op afstand, zijn we door covid-19 achter gekomen.” In het eerste kwartaal van 2020 had Arkitech veel geïnteresseerden voor het ARK M20 systeem, maar toen door het coronavirus de cruisemarkt stilviel, zorgde dat voor lichte paniek. Voor Bart ziet de toekomst, ondanks reisrestricties, er rooskleurig uit: “Covid heeft ons creatief gemaakt. De rederij met wie we hadden afgesproken de test uit te voeren, kon deze afspraak helaas niet meer nakomen. Gelukkig vonden we toen GNV in Genua. Maar ook daar konden we niet naar toe door reisrestricties. Samen met onze partner ABB zijn we toen tot een oplossing gekomen. We hebben de ARK M20 module met handleiding in november 2020 naar Genua verstuurd. De elektrotechnische engineers van ABB hebben onze software en hardware, in totaal zo’n 10 modules, geïnstalleerd. Bij ons op kantoor stonden alle engineers stand-by. Via een videoverbinding, met telefoons en camera’s erbij, is de installatie gelukt. Echt heel gaaf: Wij hoeven er dus blijkbaar niet eens naar toe te reizen. Met een partner en goed opgeleide engineers met scheepvaartkennis is er heel veel mogelijk!”
En het coronavirus lijkt zelfs meer klanten aan te kunnen trekken. “We hebben noodgedwongen een Plan B ontwikkeld, maar het heeft ons veel verder gebracht. En door Covid zien we nog veel meer kansen. Een goede luchtkwaliteit is het afgelopen jaar natuurlijk veel belangrijker geworden. Onze software analyseert de luchtkwaliteit, om zo de HVAC-systemen goed in te zetten. Maar juist een goede luchtkwaliteit en inzicht daarin, is nu voor passagiers ook een pre. En bijvoorbeeld ook het inrichten van quarantainekamers op schepen is met de ARK M20 mogelijk.”
Meer informatie
Inschrijven voor de tweede tender van de SDS-regeling 2021 kan vanaf 14 juni tot en met 1 oktober. Klik hier voor meer informatie.
Wil je meer weten over het ARK M20 systeem? Klik dan hier.