Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 frontpage 5 DCSA-leden streven naar volledig gestandaardiseerde, elektronische vrachtbrief in 2030

DCSA-leden streven naar volledig gestandaardiseerde, elektronische vrachtbrief in 2030

Container DCSA.

Negen rederijen zetten in op 50% digitale vrachtbrieven binnen vijf jaar en 100% in 2030 om de digitalisering van de containerhandel te versnellen

Negen grote rederijen, verenigd in de Digital Container Shipping Association (DCSA), zetten in op 100% digitale vrachtbrieven (eBL) volgens DCSA-standaarden in 2030. Door af te stappen van papieren vrachtbrieven kan de totale toeleveringsketen jaarlijks 6,5 miljard dollar aan directe kosten besparen. De wereldwijde handel kan erdoor jaarlijks met 30 tot 40 miljard dollar[i] groeien, tevens heeft het een positieve impact op de klantervaring en duurzaamheid.

De vrachtbrief is een van de belangrijkste handelsdocumenten in de containervaart. Hij dient als eigendomsbewijs, ontvangstbewijs voor de te verzenden goederen en als bewijs van de overeengekomen voorwaarden en bepalingen. Rederijen geven jaarlijks ongeveer 45 miljoen vrachtbrieven uit. In 2021 was slechts 1,2% daarvan elektronisch.[ii]

Handmatige processen zijn, voor alle betrokken partijen in complexe logistieke ketens, tijdrovend, duur en milieuonvriendelijk. Deze op papieren documenten gebaseerde processen lopen spaak wanneer originele vrachtbrieven of eigendomsdocumenten niet aankomen of niet op tijd kunnen worden verwerkt. Het resultaat daarvan is dat de vracht niet gelost kan worden. Digitalisering maakt het mogelijk dat gegevens direct en veilig worden doorgegeven. Vertragingen en verspilling worden daardoor vermeden.

De transformatie van de manier van documentuitwisseling, namelijk middels het gebruik van de eBL, zal de digitalisering versnellen. Hiervan zullen klanten, banken, douane-/overheidsinstanties, rederijen en alle belanghebbenden in de maritieme toeleveringsketen profiteren.

Thomas Bagge, Chief Executive Officer (CEO), DCSA zegt: “De digitalisering van de internationale handel biedt enorme mogelijkheden en kansen voor de wereldeconomie. En aangezien handel welvaart brengt en de eBL de handel stimuleert, helpt dit miljoenen uit de armoede te halen. Nu de sector overgaat op automatisering op grote schaal en volledig papierloze handel staat de containervaart aan het begin van een nieuw tijdperk. Digitalisering van documenten biedt de mogelijkheid om de internationale handel te veranderen en vereist samenwerking van alle belanghebbenden. Ik bewonder het leiderschap van onze leden die samen deze belangrijke mijlpaal hebben bereikt.”

Reacties van de ondertekenaars van de verklaring van vandaag:

Soren Toft, CEO, MSC Mediterranean Shipping Company: “Ik ben verheugd dat vervoerders deze grote stap naar papierloze handel zetten. Onze sector moet de digitalisering versnellen om de scheepvaart efficiënter en veiliger te maken en onze klanten een betere ervaring te bieden. Bovenop deze voordelen zal de overgang naar 100% eBL bijdragen aan onze klimaatdoelstellingen. We zijn op weg naar net zero in 2050.”

Vincent Clerc, CEO A.P. Moller – Maersk: “Dit is een belangrijke stap op weg naar een digitale standaard voor een van de duurste en lastigste onderdelen van de scheepvaartindustrie. Een volledig gedigitaliseerde vrachtbrief maakt een efficiëntere klantervaring in de hele toeleveringsketen mogelijk. Het helpt de handel te democratiseren en de tijd en kosten voor alle betrokken partijen te verminderen. De behoefte aan digitalisering in de logistiek is groot, en de sector moet dit proces versnellen.”

Olivier Nivoix, Group Executive Vice-President, Shipping , CMA CGM Group: “De doelstelling van 100% eBL is een belangrijke mijlpaal voor de scheepvaartindustrie, die de weg vrijmaakt voor de digitalisering van de hele waardeketen. Het zal helpen om doorlooptijden en kosten te verminderen, de klanttevredenheid te verbeteren en MVO-doelstellingen te bereiken. Als bedrijf dat zich inzet voor een betrouwbare, transparante en duurzame supply chain, zal CMA CGM een actieve rol spelen in dit initiatief.”

Rolf Habben Jansen, CEO, Hapag-Lloyd: “Wij bieden onze klanten sinds vorig jaar elektronische vrachtbrieven aan om de afhandeling van documenten voor alle belanghebbenden te vereenvoudigen en te versnellen en om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. De feedback van onze klanten is zeer positief. De doelstelling van 100% eBL in 2030 is een belangrijk onderdeel van de digitalisering van de wereldwijde toeleveringsketens. Er is een collectieve inspanning van de sector nodig om dit te verwezenlijken.”

Jeremy Nixon, CEO, ONE: “Nu de digitalisering steeds sneller terrein wint, is het belangrijk dat de maritieme industrie zich blijft ontwikkelen en aanpassen door nieuwe wereldwijde normen en transactie-efficiëntie te omarmen. Een aanzienlijke versnelling van het gebruik van eBL zal de weg vrijmaken voor een steeds grotere interoperabiliteit in de wereldwijde toeleveringsketens. Als ONE zijn we blij dat we hier een sleutelrol in kunnen spelen en dat we in het algemeen een betere klantenservice kunnen bieden.”

Eric Hsieh, President, Evergreen Marine: “Evergreen zet zich in voor de voordelen die een universeel eBL-systeem biedt – efficiëntie, innovatie, betrouwbaarheid en duurzaamheid. Elke partij speelt een cruciale rol in de overgang naar digitale handelsdocumenten. Evergreen is er trots op zijn steentje bij te dragen om ons daar te brengen. We zijn erg blij dat DCSA-leden dit initiatief steunen. Het levert niet alleen enorme voordelen op voor de containervaart, maar voor de hele toeleveringsketen en iedereen die afhankelijk is van de internationale handel.”

Cheng-Mount Cheng, Chairman and CEO, Yang Ming: “Het digitaliseren van de vrachtbrieven is een onvermijdelijke trend die zonder twijfel voordelen zal opleveren voor de toeleveringsketen. De overgang vereist echter de steun van alle belanghebbenden en vervoerders. Yang Ming erkent de inspanningen van DCSA om de maritieme digitalisering te versnellen. We zijn er trots op deel uit te maken van de 100% eBL-doelstelling.”

Kim, Kyung Bae, President and CEO, HMM: “Ik sluit me graag aan bij de samenwerking op weg naar de digitalisering van de scheepvaartindustrie. De invoering van elektronische vrachtbrieven zal een belangrijke mijlpaal zijn in de verbetering van de efficiëntie, de verlaging van de kosten en de verbetering van de veiligheid van de vervoersdiensten. HMM zal blijven samenwerken met alle belanghebbenden in de sector om het digitaliseringsproces te bevorderen.”

Eli Glickman, President and CEO, ZIM: “We zijn een innoverend bedrijf. In 2017 pionierden we al met elektronische vrachtbrieven op ons WAVE-platform. Sindsdien hebben we een lange weg afgelegd en de documentatie voor klanten in veel landen gedigitaliseerd. Deel uitmaken van deze industriebrede inspanning om de norm te veranderen en 100% eBL te bereiken is een logisch gevolg van onze digitaliseringsinspanningen, onze ESG-verplichtingen en onze kernwaarden.”

Bezoek de DCSA-website om de volledige verklaring te bekijken.

————

[i]McKinsey, October 2022 https://www.mckinsey.com/industries/travel-logistics-and-infrastructure/our-insights/the-multi-billion-dollar-paper-jam-unlocking-trade-by-digitalizing-documentation

[ii] DCSA: Disruption and the case for digital standards https://go.dcsa.org/ebook-disruption?utm_source=dcsa&utm_medium=display&utm_campaign=ebook-disruption

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..