Emissievrij vervoer van goederen komt met de komst van de E-Pusher van KOTUG weer een stapje dichterbij. Cargill zet deze elektrische pusher, inclusief vier duwbakken, in bij vervoer van cacaobonen van Amsterdam naar hun fabriek in Zaandam.
Bron: Port of Amsterdam.
Cargill is het eerste bedrijf dat gebruik gaat maken van deze E-Pusher voor de binnenvaart. Met de 100% elektrische E-Pusher biedt KOTUG een pasklare oplossing aan bedrijven die op zoek zijn naar een verdere verduurzaming van hun totale supply chain. De modulaire en schaalbare elektrische duwboot wordt gevoed door energie die is opgeslagen in verwisselbare containers. Met deze emissievrije oplossing ondersteunt KOTUG de energietransitie en de modal shift van wegtransport naar waterwegen. Bijkomend voordeel is dat de bouwtijd door de modulaire aanpak en assemblagemethode met meer dan de helft is teruggebracht, ten opzichte van traditionele duwboten. De E-Pusher kan bakken met een lading van tot wel 4.000 ton duwen.
Efficiëntie wordt bereikt met de verwisselbare energiecontainer. Het vervangen van de container bij één van de laadhubs is een kwestie van minuten. Ook het alternatief, ’s nachts opladen, is aantrekkelijk vanwege de grote kans op energie-overschot in het net. De toepassingen van de E-Pusher zijn legio en variëren van het vervoer van bedrijfs- en bouwafval, tot bouwmaterialen en pakketten.
Alma Prins, hoofd Cargo en Offshore bij Port of Amsterdam, juicht de ontwikkeling toe: “Als grootste cacao importhaven ter wereld, komen hier heel wat cacaobonen binnen. Het is heel mooi als dit dan emissievrij vervoerd kan worden tussen de loodsen in onze haven en de fabrieken van Cargill in Zaandam. We willen naar een klimaatneutrale haven toe, dus hoe minder emissies, hoe beter.”