Brent Kok, CFO van Smart-Ship, loopt deze week rond op Europort. De genomineerde van de Maritime Innovation Award heeft geen eigen stand, maar is bijna alle dagen wel te vinden in Ahoy.
Bron: Netherlands Maritime Technology.
Ondanks dat hij niet gewonnen heeft kijkt hij met veel plezier terug op Maritime Awards Gala: ‘’Het was super leuk dat we als heel klein bedrijf in hetzelfde rijtje staan als zulke grote bedrijven’’, vertelt Kok. ‘’Tot twee maanden geleden waren we nog maar met z’n drieën. Het is heel leuk om erkenning te krijgen voor waar we de afgelopen jaren mee bezig geweest zijn.’’
Het kip-ei probleem van innovatie
De nominatie geeft extra motivatie voor de toekomst. De maritieme sector wordt nog wel eens gezien als een conservatieve sector. ‘’Het was heel lang ergens naartoe werken’’, kijkt Brent Kok terug op de afgelopen jaren. ‘’Net als, denk ik veel innovaties, liepen we tegen een kip-ei probleem aan. We hebben iets waarmee je veiliger en duurzamer kan varen, maar om dat te laten zien heb je een schip nodig. En om een schip ter beschikking te krijgen, moet je bewezen kunnen hebben dat het werkt. We hebben dit uiteindelijk ondervangen met een simulator. Daar kunnen we zonder keuringen dingen testen en valideren. Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar wel een goede stap.’’
Smart-Ship is ontstaan na het afstuderen van Roy Kok, de broer van Brent. Met zijn afstuderen was hij bezig met iets wat het vooronderzoek bleek te zijn voor waar Smart-Ship zich nu mee bezig houdt. Na zijn afstuderen begon de fase van marktonderzoek, het definiëren van het uiteindelijke product en sinds afgelopen jaar zijn de benodigde certificaten binnen. ‘’Nu mogen we onze producten op alle schepen installeren. Dat, in combinatie met alle testen en simulatoren geeft andere partijen genoeg vertrouwen.’’
Grote impact met iets kleins
Volgens Kok draait het bij innovatie in de maritieme sector uiteindelijk om geloofwaardigheid en herkenning. Hij vertelt: ‘’Het duurt soms even voordat je dat bereikt. Dat is begrijpelijk, want we installeren in principe een heel klein product. Alleen als die niet werkt, ligt het schip stil. Het is heel klein, maar de impact kan heel groot zijn.’’
Bij innovatie gaat het volgens Smart-Ship ook niet alleen om nieuwe producten. ‘’Er zou soms meer aandacht mogen zijn voor het efficiënter omgaan met energie, in plaats van alle focus te richten op de nieuwe brandstoffen. Want ook als je straks duurzamere opties gebruikt, wil je daar alsnog zuinig mee omgaan. En daarbij moet de tijd overbrugd worden totdat dé oplossing er is.’’