Inland Terminals Group (ITG), Zero Emission Services (ZES) en Nedcargo starten met emissievrij vervoer van containers, nu MS Den Bosch Max Groen met batterijcontainers aan boord vaart. Met een elektrische aandrijflijn wordt geen CO2, stikstof of fijnstof uitgestoten.
ZES biedt een innovatieve oplossing voor de verduurzaming van de binnenvaart met mobiele, verwisselbare containers (ZESpacks). Deze reuzebatterijen voorzien schepen van schone energie zonder lange laadtijden. Michael Beemer, CEO van ZES: ,,Dit realiseren we met steun van het Nationaal Groeifonds en de provincie Zuid-Holland. Met ons pay-per-use model betalen scheepseigenaren alleen voor de energie die ze daadwerkelijk gebruiken. Zo wordt de overstap naar batterij-elektrisch varen financieel aantrekkelijker. Voor scheepseigenaren is er een subsidieregeling beschikbaar.’’
Opschalen
De lancering van deze dienst vanuit Den Bosch naar de haven van Rotterdam markeert een belangrijke mijlpaal voor ZES. ,,Samen met partners zoals Heineken en CCT hebben we het varen met batterijcontainers geoptimaliseerd’’, zegt Beemer. ,,Met de introductie van ZES 2.0 zijn we klaar voor de volgende fase. Schepen kunnen nu op drie locaties hun containers wisselen: Alphen aan den Rijn, Alblasserdam en Den Bosch. En er volgen snel meer terminals in Rotterdam, Moerdijk en Nijmegen. Zo groeit een krachtig netwerk dat de drempel verlaagt voor batterij-elektrisch varen.’’
CO2-reductie
Eduard Backer, CEO van ITG: ,,Juist door samen te werken met ZES, Heineken en Nedcargo realiseren we onze duurzaamheidsambities. Ik ben trots dat de partners lef tonen. Dit levert jaarlijks een reductie van 800 ton CO2 op en verdient opvolging. Onze terminals hebben nog ruimte om te groeien in volume, zodat we de druk op de wegen verder kunnen verminderen.’’
,,Naast dit batterij-elektrische schip vaart in onze groep ook een waterstofschip. Waterstof is geschikt voor langere afstanden, terwijl batterijcontainers ideaal zijn voor kortere pendels. Vervoer over water is dé weg naar een lagere footprint. En met de komende CO2-taks (ETS-2) levert dit verladers ook financieel voordeel op.’’
,,In 2010 zijn wij begonnen met het vervoer van containers per binnenvaart’’, zegt Piet-Hein Timp, Inkoopmanager Duurzaamheid en Energie bij Heineken. ,,Het is een positieve ontwikkeling dat ITG, naast CCT, nu ook batterij-elektrisch binnenvaart vervoer mogelijk maakt. Wij hopen andere verladers te inspireren om ook gebruik te gaan maken van batterij-elektrische binnenvaart.’’
Inland Terminals Group is een samenvoeging van de terminals van BCTN, MCS en CTT. Met zeventien terminals verbindt ITG grote delen van Nederland en Vlaanderen met de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Gezamenlijk verwerken de terminals ruim 1 miljoen TEU per jaar. ITG is gespecialiseerd in de overslag en het transport van containers die in de havens van Antwerpen en Rotterdam arriveren of vertrekken. Het transport tussen de inland terminals en havens wordt met binnenvaartschepen uitgevoerd.



