Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2020 5 Kooiman Marine Group bouwt opnieuw innovatieve zuinige patrouilleschepen

Kooiman Marine Group bouwt opnieuw innovatieve zuinige patrouilleschepen

Impressie van de nieuwe hybride patrouillevaartuigen die gaan werken in de haven van Antwerpen.
In de haven van antwerpen varen straks twee bijzondere, zuinige hybride patrouillevaartuigen. De innovatieve aluminium schepen zijn ontworpen en gebouwd door de Kooiman Marine Group in Zwijndrecht.

De innovatieve hybride vaartuigen zijn ontwikkeld door Kooiman Engineering en zijn gebouwd door Scheepswerf Gebr. Kooiman, beiden in Zwijndrecht. De schepen dragen bij aan de ambitie van Port of Antwerpen om meer duurzaam en veiliger te kunnen werken. Vanaf eind dit jaar opereren de Port Authority Officers (dat zijn de voormalige dokmeesters, controleurs goederen en milieu, en de controleurs veiligheid en beweging samen in één nieuwe functie) in de Antwerpse haven ook vanop het water. Met deze nieuwe hybride patrouillevaartuigen kunnen ze sneller ingrijpen op het water en de veiligheid in de haven verhogen. De vaartuigen zijn uitgerust met een batterijpakket, waarmee 2,5 uur zuiver elektrisch 9 km per uur per uur gevaren kan worden. Dat is een mooie patrouillesnelheid. Daarnaast beschikken de vaartuigen over twee andere energiemodi om volledig op diesel of hybride te varen. Een uniek systeem dat zorgt voor minder brandstofverbruik en een minimale CO2-uitstoot. Bovendien zorgen de roetfilter en de geïntegreerde uitlaatgassennabehandeling ervoor dat minder schadelijke stoffen (SOx/NOx) vrijkomen.

SNELHEDEN
De afmetingen van de vaartuigen zijn 25.0m breedte 5.4m, holte 3.1m en diepgang 1.36m. Het schip kan een maximale snelheid behalen van 35 km per uur op basis van de diesel-voorstuwing, op de hybride voortstuwingsinstallatie kan een snelheid behaald worden van 22 km per uur. Voor de nieuwe patrouilleschepen gebouwd en ontworpen door Kooiman, heeft Port of Antwerpen een uitgebreid opleidingstraject verzorgd voor de Port Authority Officers.

SLIMME RPA8
De vaartuigen zijn een doorontwikkeling van een eerder door Kooiman Marine Group ontworpen, gebouwd en geleverd patrouillevaartuig voor het Havenbedrijf Rotterdam; de RPA 8. Dit duurzame patrouilleschip vaart op diesel en diesel-electrisch door de Rotterdamse haven en heeft ook een groen paspoort. Een groot deel van de tijd werkt dit schip met lage patrouillesnelheden, met minder uitstoot als gevolg, maar moet in geval van een calamiteit uiteraard ook voluit kunnen gaan. De RPA 8 verbruikt 40 procent minder brandstof dan de RPA 1 en 2.

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..