Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 frontpage 5 Mara, de meest krachtige én duurzame duwboot in z’n klasse

Mara, de meest krachtige én duurzame duwboot in z’n klasse

.

Binnenvaartondernemers Benjamin Hoeykens en Sara Pius presenteren, samen met Tinnemans Floating Solutions, deze week de officiële ingebruikname van de nieuwe duwboot Mara. Een schip dat niet alleen inspeelt op de groeiende behoefte aan krachtige duwboten in de Vlaamse, Nederlandse en Duitse havens en vaarwegen, maar dat bovendien uitblinkt in duurzaamheid, technologie, economie en ergonomie innovatie.

Mara heeft met succes haar proefvaart afgelegd, waarmee ze haar indrukwekkende vermogen, stabiliteit en wendbaarheid heeft bevestigd. Aanstaande vrijdag volgt de feestelijke ingebruikname in de Antwerpse haven, waar Mara officieel in dienst treedt.

Een nichemarkt met grote behoefte

„Sinds er een 3000 pk zware boot vertrok uit het ARA-gebied, was er zo’n type duwboot niet meer beschikbaar,” vertelt Benjamin Hoeykens. „De bakken worden groter en zwaarder, en bij De Grave-Antverpia klonk de boodschap: we missen dit soort boten.

Hoeykens staat bekend om zijn vernieuwende aanpak: eerder liet hij tanker Iris bouwen, de eerste volledig Stage V-varende tanker in haar klasse. En ook de andere schepen worden continue up to date gehouden, zoals aanpassingen aan de lagere waterstanden en duurzame oplossingen. Bij Mara moest het anders: een krachtige duwboot die de robuustheid van vroeger combineert met de meest toekomstbestendige technieken van nu. Met deze eisen klopte hij aan bij Tinnemans Floating Solutions voor de realisatie.

Duurzame hybride krachtpatser

Mara is gebouwd om 14.000 ton te kunnen duwen en combineert een traditionele lijn, geschikt voor HVO-brandstof, met een krachtige elektrische aandrijving. De door Oechies geleverde batterij maakt het mogelijk om in havengebieden te manoeuvreren, verplaatsen en stilliggen zonder walstroom en met aanzienlijk minder uitstoot. Dit maakt Mara tot de meest duurzame duwboten in haar klasse.

Bouwproces met vakmanschap en innovatie

De bouw van Mara werd uitgevoerd door Tinnemans Floating Solutions, dat nauw samenwerkte met Hoeykens en Pius om een duwboot te creëren die qua techniek, ontwerp en functionaliteit de markt vooruithelpt.

„De bouw van Mara was een bijzonder project waar ons hele team zich met hart en ziel voor heeft ingezet. Het is een duwboot die laat zien wat er mogelijk is wanneer vakmanschap, innovatie en doorzettingsvermogen samenkomen.” — Jan en Geert Tinnemans, directie Tinnemans Floating Solutions

Traditionele kracht, modern ontwerp

Hoewel Mara compact oogt, is zij technisch gezien een van de meest uitgebreide duwboten van dit moment. Het ontwerp grijpt bewust terug op de sterke duwbakken van vroeger: grotere schroeven, grote straalbuizen en ruime roeren. Bovendien is het schip breder dan gebruikelijk, met 11,41 meter, wat extra stabiliteit en duwvermogen oplevert.

Ook aan de bemanning is gedacht. De accommodatie omvat zes slaapkamers, twee keukens en twee badkamers. Deze laatste zijn ondergebracht in een uitneembare bak boven de motoren, wat het onderhoud en eventuele motorvervanging in de toekomst buitengewoon efficiënt maakt.

Duwboot Mara in het kort

  • 2 × 1625 pk Caterpillar-motoren met Stage V-nabehandeling
  • 800 pk elektrisch vermogen
  • 600 kW batterijcapaciteit
  • Geschikt voor HVO-brandstof
  • Volledig ADN-gecertificeerd
  • Vier koppellieren van 60 ton
  • Boegschroef Ø 1,40 m
  • Autokraan (17 meter)
  • Apart bedienbaar stuursysteem
  • Breedte: 11,41 meter

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..