Twee Nederlandse bedrijven hebben samen een revolutionair ontwerp gecreëerd voor een vloeibaar waterstof tankerschip die de duurzame energiemarkt op z’n kop zal zetten. Dit schip zal met één lading voldoende waterstof kunnen leveren voor 400.000 auto’s of 20.000 zware vrachtwagens.
Het bedrijf achter het ontwerp is C-Job Naval Architects. C-Job is een onafhankelijk maritiem ingenieursbureau, met zijn hoofdkwartier in Hoofddorp. Het ontwerp, ontwikkeld in samenwerking met het Nederlandse LH2 Europe, is een essentieel onderdeel in het realiseren van de toeleveringsketen van groene waterstof. Hiertoe is een nieuw type schip ontwikkeld special gericht op het transport van waterstof. Verwacht wordt dat dit een revolutie op zowel de scheepsbouw als duurzame energiemarkt zal brengen.
LH2 Europe zal het overschot van hernieuwbare elektriciteit in Schotland gebruiken om groene waterstof te produceren en te aan te bieden tegen een concurrerende prijs met diesel. In eerste instantie ligt de focus op het leveren van waterstof aan terminals in Duitsland, waarna de keten verder opgeschaald wordt wanneer de vraag uit Nederland en andere landen in de regio toe neemt.
“Waterstof speelt een belangrijke rol in onze energietoekomst. Het is aan ons hoe snel we dat kunnen realiseren. LH2 Europe heeft als doel om een volledige vloeibare waterstof toeleveringsketen in 2027 klaar te hebben,” zegt Dr. Peter Wells, CEO van LH2 Europe. “Aanvankelijk zijn we van plan om 100 ton groene waterstof per dag (t/d) te leveren en we zullen productie opvoeren naar 300 t/d binnen drie jaar, afhankelijk van de vraag.”
“Dit ontwerp is een belangrijke stap in het realiseren van de infrastructuur voor de toekomst van emissie neutrale energiedragers. Huidige schepen kunnen waterstof niet leveren op de schaal die wij verwachten die nodig zal zijn om de behoeften van de markt te vervullen,” voegt hij toe.
LH2 Europe heeft in samenwerking met C-Job Naval Architects een initieel ontwerp ontwikkeld voor een waterstoftanker van 141 meter met een capaciteit van 37.500 m3.
Job Volwater, CCO van C-Job, zegt: “Vloeibare waterstof brengt unieke uitdagingen met zich mee wanneer je een schip ontwerpt. Ter vergelijking, LNG-tankers gebruiken ballastwater om genoeg diepgang te creëren om het gewichtsverlies na levering te compenseren. Vloeibaar waterstof heeft voldoende energiedichtheid per eenheid volume voor veel toepassingen, maar is 20 keer lichter dan LNG. Daarom moesten we een unieke oplossing bedenken voor het transport per schip. We hebben een trapeziumvormig rompontwerp gemaakt dat voldoende dekruimte creëert voor de tanks zonder dat er ballast nodig is.
“Bij C-Job zijn we al vele jaren hernieuwbare brandstoffen aan het onderzoeken. We zijn verheugd en trots om met LH2 Europe samen te werken en onze kennis en ervaring toe te passen. Niet alleen om een schonere maritieme industrie te realiseren, maar ook om de verduurzaming van de energiemarkt in heel Europa te helpen verwezenlijken.”
Het schip zal worden uitgerust met drie opslagtanks voor vloeibare waterstof met een totale capaciteit van 37.500 m3. De tanks zullen een veel lagere boil-off hebben dan de tanks die nu worden gebruikt in de scheepvaart, door het gebruik van een vacuüm voor isolatie. De relatieve kleine hoeveelheden ‘boil-off’ waterstofgas wordt opgevangen en direct gebruikt in waterstofbrandstofcellen, welke waterstof omzetten in elektriciteit en water. Hiermee wordt direct energie geleverd aan de voortstuwingssystemen van het schip, waardoor er alleen nog water wordt uitgestoten. Hiermee is niet alleen de productie, maar ook het transport van vloeibaar waterstof volledig emissie neutraal.
Het schip zal naar verwachting zes maanden voor de eerste levering van waterstof in 2027 gereed zijn.