De 23 studenten van het TU Delft Hydro Motion Team hebben woensdag 20 december het ontwerp van hun gloednieuwe vliegende waterstofboot gepresenteerd. Ze hebben het doel voor zichzelf gesteld om de eerste volledig waterstof aangedreven boot te bouwen die de Noordzee oversteekt. Met de vliegende boot willen ze ruim 400 kilometer varen binnen één dag en zo laten zien wat waterstof voor de maritieme industrie kan betekenen.
Het TU Delft Hydro Motion Team is in 2021 begonnen met het bouwen van volledig op waterstof aangedreven draagvleugel boten. Afgelopen zomer werd het Delftse team Wereldkampioen tijdens de Monaco Energy Boat Challenge als enige studententeam tegen commerciële bedrijven. Dit jaar wil het nieuwe team de ambitie nog hoger leggen en een volledig nieuwe uitdaging aangaan. Daarom wordt de boot er dit jaar op ontworpen om de oversteek van Nederland naar Engeland te maken, waarmee ze het lange afstand vermogen van waterstof laten zien. Bij de ontwerp presentatie in de Aula van de TU Delft presenteerden 4 sprekers uit het team de nieuwste ontwerp aspecten, en hebben ze het belang van waterstof voor de energietransitie benadrukt. Door emissieloos de Noordzee over te steken doelt het team om de toepassing van waterstof als brandstof alternatief te bewijzen.
Door de oversteek van de Noordzee als doel te stellen in plaats van een race, stelt het team andere ontwerprichtlijnen op. Waar snelheid en wendbaarheid een grote rol speelden afgelopen jaar, zal dit jaar het ontwerp gefocust zijn op robuustheid en betrouwbaarheid. Ook dit jaar zal de boot ‘vliegen’; met behulp van draagvleugels zal de boot zweven boven het water en daardoor veel minder weerstand ervaren. Daarnaast heeft het ontwerp een toegenomen omvang, waardoor de boot aanzienlijk hoger zal kunnen ‘vliegen’ dan vorige jaren, omdat de draagvleugels ook verder uit elkaar kunnen staan. Deze bredere spanwijdte draagt bij aan de stabiliteit van de vlucht boven de golven van de Noordzee. Bovendien zal de boot 3 waterstoftanks dragen en met behulp van een brandstofcel wordt de waterstof omgezet in water, waarbij elektriciteit wordt opgewekt. In totaal bevatten de tanks 25 kilo waterstof, waarmee het team de Noordzee over kan steken zonder te hoeven tanken.
Het team heeft woensdag 20 december hun ontwerp onthuld en is nu volop bezig met de productie van de boot. Het is een spannende fase waarin de verschillende componenten, zoals de romp, vleugels en elektronische componenten, daadwerkelijk tot leven komen. Dit geeft hen de mogelijkheid om te testen of de theoretische plannen ook daadwerkelijk in de praktijk werken. Na de productieperiode staat de officiële doop van de boot op de agenda, gevolgd door de eerste waterproef om alle systemen grondig te testen. Het doel is helder: optimale prestaties leveren, zodat een succesvolle oversteek over de Noordzee gegarandeerd is.
Door dit met 23 studenten in één jaar te doen wil het TU Delft Hydro Motion Team de kracht van waterstof bewijzen. In de maritieme industrie, bekend als een aanzienlijke vervuiler, streven zij ernaar om te verduurzamen door waterstof als brandstof te benutten. Het team is sinds augustus fulltime toegewijd aan dit ambitieuze project, gedreven door de motivatie om een succesvolle oversteek te realiseren en daarmee de potentie van waterstof in de maritieme wereld te benadrukken.