Nederlandse rederij Transtal Shipping heeft het contract getekend met Thecla Bodewes Shipyards voor de bouw van een 5,100dwt dieselelektrisch aangedreven multi-purpose schip. Het 5,100 dwt droge lading schip, type SALMO, is volledig door het eigen ontwerpteam van Thecla Bodewes Shipyards ontwikkeld. De bouw markeert daarmee de start van een tweede bouwlijn, volgend uit de strategische groeiambities van de werf.
Bron: Netherlands Maritime Technology.
Met een oplevering gepland in najaar 2024 past de innovatieve SALMO 5,100dwt in de strategie voor duurzame vlootvernieuwing van Transtal Shipping. De dieselelektrisch aangedreven SALMO wordt voorzien van drie generator sets, elk van 532bkW, die doormiddel van twee elektromotoren van ieder 600 ekW het schip een gemiddeld verbruik geven van minder dan drie ton MGO per dag.
De SALMO-serie is de nieuwste productlijn van Thecla Bodewes Shipyards en bestaat uit modulair te bouwen innovatieve dieselelektrische droge ladingschepen met een draagvermogen variërend van 5,100 dwt en 6,500 dwt. De ultramoderne schepen zijn gebaseerd op duurzame scheepvaartoplossingen en presteren met ruim 35% ver onder de huidige IMO EEDI fase 3 normering.
De SALMO biedt unieke voordelen door de bijzonder efficiënte rompvorm in combinatie met een betrouwbaar dieselelektrisch aandrijfsysteem. De rompvorm van de SALMO-schepen is speciaal ontwikkeld voor dit type voortstuwing en omvat alle kennis en ervaring die is opgedaan met eerder gebouwde schepen en met de grotere LABRAX-serie (7,280dwt). Het schip voldoet vanzelfsprekend aan alle eisen die aan een droge lading schip worden gesteld met een zeer efficiënt laadruim, een laag brandstofverbruik en een lage emissie.
SALMO: baanbrekend voor de scheepsbouw van de toekomst
Door het modulaire dieselelektrische voortstuwingsysteem is de SALMO klaar voor de energietransitie en voor toekomstige alternatieve brandstoffen zoals bijvoorbeeld methanol of waterstof. Aan boord is rekening gehouden met ruimte reservering voor alternatieve energieopwekkers, zonder dat de elektrische voortstuwingsinstallatie hoeft te worden vervangen. Hiermee is de SALMO voorloper als het gaat om toekomstbestendige aandrijfsystemen aan boord.
Met 2,999 GT is de SALMO een welkome aanvulling in de vloot van Transtal Shipping. Met een lengte van 87,30 meter, een breedte van 13,70 meter en een diepgang van 6,30 meter biedt de SALMO een laadvermogen van 5,100dwt en een ruim volume van 208,360 cuft (5.900 m³).