Vink diesel mag dan 115 jaar oud zijn, het Sliedrechtse bedrijf blijft door innovatie meegaan met zijn tijd en kan zelfs koploper worden genoemd als Stage V-specialist. Al 25 motoren zijn operationeel en er staan er nog meer op stapel, voor zowel DAF als MAN met een vermogen tot 390 kW. Voor grotere schepen heeft Vink nu een modulair systeem ontwikkeld.
Los van elkaar zagen Sander Langenberg en Stenn Hertgers, toen nog werkzaam bij NPS Diesel, in 2015 kansen om een Euro VI vrachtwagenmotor om te bouwen voor de binnenvaart, om zo de schoonst mogelijke techniek beschikbaar te maken voor deze sector. Hertgers: ,,De automotive is leidend in innovatie. Hun technisch geavanceerde motoren zijn bovendien door de grote productieaantallen prijstechnisch interessant.” Langenberg: ,,Wij zijn allebei techneuten. We komen uit de machinekamer. Binnen 5 minuten na onze eerste ontmoeting wisten we: daar moeten we op doorpakken.” Met de overstap van Hertgers naar Vink diesel combineren zij beiden hun kennis en kunde binnen dit bedrijf.
EXCELLENCE CENTER
In 2017 kwam het eerste schip in de vaart met DAF/ Paccar MX-motoren. De afgelopen jaren is samen met de betrokken instanties veel tijd geïnvesteerd in het certificeringsproces om de Euro VI motor ook officieel inzetbaar te maken voor maritieme toepassingen. In november 2019 is de TNO-certificering afgerond. In 2020 is ook een MAN Stage V-marine motor gelanceerd. Daarmee biedt Vink diesel zijn klanten nu meerdere zuinige en schone oplossingen. ,,Wij zijn nu een Excellence center voor Stage V”, zeggen Langenberg en Hertgers.
TIEN KEER SCHONER
Hertgers: ,,De door ons gemariniseerde MX11 en MX13 motoren van DAF/ Paccar (200 – 390 kW) zijn unieke producten. Deze Euro VI-motoren voorzien van DOC/DPF en SCR zijn schoner, zuiniger, stiller en hebben minder onderhoudskosten vergeleken met competitieve producten in de markt.”
In een grafiek toont hij dat de DAF qua NOx-uitstoot zeker
vijf keer schoner is dan Stage V en qua roet tien keer beter scoort dan de wettelijke norm. In andere woorden: tot 98 procent minder stikstofoxiden, 99 procent minder roet en een brandstofgebruik (en dus CO2 uitstoot) gegarandeerd 16 procent lager dan van de CCR2 scheepsdiesels. ,,De Paccar past perfect in het plaatje van deze tijd, waarin wij allen ons steeds bewuster worden van de impact op het milieu.”
MAN STAGE V-MARINE MOTOR
De bewezen techniek van MAN is er nu ook in Stage V; een echte fabrieksoplossing. De MAN D2676LE487 (290kW/394Pk) is een gecertificeerde en geclassificeerde marine motor, die de strenge Stage V emissienormen behaald met enkel een SCR-katalysator. Eind 2021 heeft MAN de range tot 1200 pk beschikbaar. Langenberg: ,,Vink diesel is sinds 1997 dealer van MAN. We zijn ontzettend verheugd dat MAN nu op de markt is gekomen met deze 6 cilinder dieselmotor en dat wij ook met deze motor de primeur hebben.” Het eerste schip dat met deze nieuwe motor wordt uitgerust, is de drinkwaterboot DWS10 van Evides, actief in de Rotterdamse haven. De Evides-vloot kent vele MAN motoren. Vink diesel zal zusterschip DWS11 eveneens voorzien van een MAN Stage V-motor.
MODULAIR SYSTEEM: MEER VERMOGEN
De huidige Euro VI-motoren tot 390 kW worden nu nog vooral gezien als oplossing voor kleinere schepen. Voor Langenberg en Hertgers was het een uitdaging om een modulair systeem uit te dokteren. De inzet van meerdere kleine dieselmotoren maakt de voortstuwing efficiënter en betrouwbaarder. Door het afschakelen van ‘overbodige’ motoren wordt het deellastbedrijf – lees tot twee keer zo hoog brandstofverbruik – voorkomen. Het product is klaar voor installatie.
TERUGVERDIENMODEL
De nieuwe emissie-eis vergt nieuwe technieken, waardoor
de investeringswaarde op een ander niveau komt te liggen. De voortstuwing gaat per slot van rekening van niveau CCR
1 of 2 naar niveau Stage V of Euro VI ,,Maar”, zo benadrukken Hertgers en Langenberg, ,,schoner is niet duurder. De grootste kostenpost van een motor is de brandstof, dat wordt vaak vergeten. De nieuwe generatie motoren verbruikt zo’n 15 tot 20 procent minder brandstof en heeft dus evenredig minder kosten en uitstoot. In 25.000 draaiuren bespaar je uiteindelijk twee tot drie keer de aanschafprijs van de motor.”
SERVICE
Via het Vink monitoringsysteem hebben schippers en eigenaren real time inzicht in de prestaties van hun motor. ,,Met ons M2M-systeem kijken wij online met de schipper mee en ontzorgen waar nodig. Onnodig stilliggen wordt hiermee tot een minimum teruggebracht en storingen kunnen efficiënter worden verholpen.” Want dat hoort ook bij het 115 jaar oude bedrijf: reparatie, revisie en degelijke service 24/7.