Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2020 5 Volle kracht vooruit

Volle kracht vooruit

Foto: Adobe Stock.

Waar grote jachtbouwers IT-managers in dienst hebben en werken met speciaal ontwikkelde bedrijfssoftware kan de kleinere jachtbouw op dit gebied vaak nog hulp gebruiken. Softwarespecialist Logic Vision voor de maritieme industrie is daarvoor de aangewezen partner.

De ‘kleine’ jachtbouw werkt soms nog met oude bedrijfssoftware en calculaties op papier. Renzo Poppeliers, senior consultant van Logic Vision, vertelt over de mogelijkheden die er zijn om altijd zicht te hebben op kosten en de relatie met de klant op een hoog niveau te houden.

INZICHT IN DE KOSTEN
Senior Consultant Renzo Poppeliers van Logic Vision: ,,Kleinere jachtwerven willen vooral de onderneming draaiende houden. Soms werken ze er nog met oude Office-pakketten. Pas als de boel vastloopt, wordt er gekeken wat de digitale markt heeft te bieden. Dan wordt vaak ook duidelijk dat ze de bedrijfsvoering onder de loep moeten nemen. Ook als de werfeigenaar bijvoorbeeld met pensioen gaat, wordt duidelijk dat de jongere generatie sterk gericht is op bedrijfssoftware en digitalisering.’’

ONBETAALBARE WINST
Voor een jachtbouwer is het essentieel altijd te weten hoe de totale kosten van de bouw van een jacht zich verhouden tot de contractprijs. Poppeliers: ,,Aan het einde van de rit moet er immers een gezonde marge zijn gemaakt, nadat het personeel, de materialen en de overheadkosten zijn betaald. In de maritieme wereld geldt nog vaak, ‘we willen met ons werk bezig zijn en niet met duizend andere dingen’. Overstappen op een nieuw softwaresysteem betekent misschien een half jaar tijd investeren, maar dat betaalt zich terug. Efficiënter werken en exact weten waar je organisatie staat, is onbetaalbare winst.”
Met name het verkrijgen en behouden van kosteninzicht bij de bouw van het schip, de hele projectbewaking, is van essentieel belang. ,,Als een klant bijvoorbeeld tijdens de bouw een andere wens heeft, kan dat meerkosten met zich meebrengen. Ook dat soort calculaties kunnen we direct integreren in ons systeem en met een aangepaste termijnbetaling worden gefactureerd. Ook het voorraadbeheer en de financiële administratie zijn geïntegreerd.”

BESTELLEN VIA OUTLOOK
In een moderne opzet hoeft er ook niet meer telefonisch te worden besteld, om nog maar eens een belangrijk punt te noemen, aldus Poppeliers. ,,Dat gaat net zo snel per e-mail. De tekst die je intypt voor een bestelling via ons systeem, kan je direct via Outlook versturen. Microsoft heeft veel stappen gezet om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen. Het grote voordeel is dat het bestelde artikel direct in het projectoverzicht komt, waardoor duidelijk wordt dat er kosten bijkomen.”

GOEDKOPER DOOR CLOUD
Logic Vision wil meer voor de ‘kleinere jachtbouw’ betekenen, aldus Poppeliers. Hij kent de maritieme branche goed. De taal van de klant spreken, is belangrijk voor Logic Vision.
,,Als een klant bij de kennismaking zegt ‘wij hebben ook een winterstalling’, dan hebben we aan een half woord genoeg. Daarbij kennen wij de digitale processen zeer goed. Nu Microsoft steeds meer cloud-abonnementen aanbiedt, zijn de investeringskosten lager en zijn er ook minder investeringen in hardware nodig.’’

KLANTENBINDING
Nieuwbouw is één ding, maar in de visie van Logic Vision is het voor de jachtbouwer zaak om de klant voor lange tijd aan ich binden. ,,Denk aan de autodealer, die niet alleen de auto verkoopt, maar de klant ook graag terugziet voor onderhoud of de aanschaf van een andere wagen. De werf weet hoe het schip precies in elkaar zit. Jachtbouwers zijn goed in het opbouwen van een relatie met een klant en kunnen dat vertrouwen met een goed werkend computersysteem extra onderstrepen.” Poppeliers vindt goed draaiende software een vorm van professionalisering. ,,Met name als je een jacht hebt gebouwd dat klantspecifiek is, wat meestal het geval is. Het systeem biedt steun bij de race tegen de klok om alle certificaten gereed te hebben. De documentatie moet immers goed
op orde zijn als het schip gereed is. Je kunt de klant aan je binden door goede aftersales service te bieden, ook eventueel met een winterstalling. De klant kan waar ter wereld ook via de werf gemakkelijk aan de weet kan komen wat er precies voor apparatuur aan boord is, en hoe het met de garantievoorwaarden is gesteld. Je kunt dat instellen bij alle apparatuur, onderdelen en componenten, en de einddata van de garantie invoeren. Binnen het systeem kun je bouwnummers registreren en onder die paraplu kun je het nieuwbouwproject uitvoeren, er serviceprojecten aan koppelen en alle kritische componenten registeren. Is er een onderhoudsbeurt uitgevoerd, dan kan dat ook worden aangegeven.”

MARITIEME BASIS
Logic Vision is 21 jaar geleden opgericht en begon in de maritieme industrie, met het leveren van software voor de bouwers van vrachtschepen, de offshore-industrie en productiewereld. Al in het beginstadium werd het bedrijf gecertificeerd partner van Microsoft en superjachtbouwer Oceanco werd als grote klant binnengehaald. Voor de jachtbouw is een speciaal pakket ontwikkeld: ShipVision 365, op basis van Microsoft Dynamics 365 Business Central. Een aantal grote Nederlandse jachtbouwers, zoals Linssen Yachts, maakt er gebruik van. Met een personeelsbestand van 45 bedient Logic Vision meer dan honderd klanten en heeft meer dan 3.000 gebruikers in binnen- en buitenland.

www.logicvision.nl

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..