De volgende laadstations voor batterijcontainers komen in Moerdijk, Rotterdam en op de BCTN containerterminal in Alblasserdam. ,,Door de standaard voor batterijvaren vast te leggen, kunnen meerdere partijen ermee aan de slag en daarmee als sector sneller vergroenen.”
Met de Alphenaar is het batterijvaren sinds september 2021 definitief een feit in de binnenvaart. Het schip vaart zijn lading voor Heineken en kan op groene stroom emissieloos en geruisloos pendelen tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk. De lithium Ion batterijen zijn gehuisvest in standaard 20ft containers. Deze zogenoemde ZESpacks worden geautomatiseerd geladen en gewisseld bij het laadstation op de terminal van CCT in Alphen aan den Rijn.
,,We zijn drie jaar bezig geweest om zover te komen. Deze manier van elektrificeren van schepen is echt een systeemwijziging.
Het is een eerste stap om te tonen of en hoe het werkt. Hiermee willen we een standaard creëren, waarvan ook andere scheepseigenaren en locaties gebruik kunnen maken zonder belemmering door afmetingen, techniek en wet- en regelgeving”, vertelt Leon Sluiman, Business Developer van Equans, het voormalige Engie Services. Engie is een van de medeoprichters van Zero Emission Services (ZES) in 2020 samen met ING, Wärtsilä en het Havenbedrijf Rotterdam en met steun van het ministerie van I&W.
Langere afstanden
,,Het uitwerken van techniek, processen en autorisatie in een keer kost soms meer tijd dan gewenst. Maar nu het er staat, kunnen we sneller locaties geschikt maken”, stelt Sluiman.
ZES is met meerdere reders en scheepseigenaren in gesprek over ombouw naar batterij-aandrijving. ,,Belangrijk is om de vaartroute goed in beeld te hebben, om de hoeveelheid ZESpacks te kunnen bepalen en de laadlocaties. Een batterijcontainer bevat nu 2 MWh, maar technisch kunnen we al naar 2,5 MWh. De ontwikkelingen gaan hard en zullen naar 3 à 4 MWh gaan, waardoor langere afstanden haalbaar zijn.’’
Alblasserdam en Moerdijk hebben belangrijke hub-functies. Ook Nijmegen en Den Bosch zijn logische wisselstations. ZES ambieert om binnen enkele jaren op te schalen naar acht schepen, acht laadstations en veertien ZESpacks. Over tien jaar zouden er dertig zero emissie vaarroutes moeten zijn. De emissiereductie per schip: jaarlijks zo’n 1.000 ton CO2 en 7 ton NOx. Bovendien stoot het geen fijnstof uit en vaart geluidloos.
Vooravond
,,We staan nog aan de vooravond van de echte energietransitie. Mijn gevoel zegt dat we nog niet eens zijn begonnen. In het energielandschap van de toekomst gaan we naar elektrische auto’s, trucks en schepen, zowel voor A naar B-trajecten als voor andere routes. Voor langere trajecten zal er een hybride vorm komen met batterijen. Onze laadstations kunnen ook trucks laden en het materieel op de terminal. Maar ook dienen om piekbelasting op het elektriciteitsnet op te vangen.’’
Connector
De eerste ZESpacks zijn voorzien van veiligheids- en communicatiesystemen, en 45 batterijmodules van totaal 2MWh – vergelijkbaar met de capaciteit van zo’n 36 elektrische auto’s. ZES biedt op termijn verwisselbare energiecontainers met groene energie, open-access laadinfrastructuur en een pay-per-use betaalconcept voor scheepseigenaren. ZES stelt de connector rechtenvrij beschikbaar, zodat de markt met diverse leveranciers van energiecontainers kan gaan werken.