Concordia Damen in Werkendam gaat voor Shell 40 duel fuel binnenvaartschepen bouwen, die gaan varen op de schonere brandstof LNG. Shell heeft zich al jaren voorbereidt op de megaorder en was ook betrokken bij de eerste innovatie en experimentele tanker Greenstream op vloeibaar aardgas.
De bouw van de eerste tanker moet nog voor het eind van 2020 starten. In november 2021 staat de oplevering gepland. Hierna wordt volgens plan elke maand een LNG-schip opgeleverd, zodat de gehele vloot in 2025 beschikbaar is.
De nieuwe schepen worden 110 meter lang en 11,5 meter breed en krijgen laadvermogen van 3500 ton. Het ontwerp is vooral gericht op een groot laadvermogen bij een lage diepgang, zodat de schepen in laagwaterperiodes kunnen blijven varen. Zo kunnen de nieuwe schepen bij 3,25 meter diepgang nog 2800 ton laden. De tankers gaan minerale oliën vervoeren tussen de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen.
De schepen worden gecharterd door Shell en geëxploiteerd door een nieuwe combinatie van de Rotterdamse tankrederij VT en Marlow Navigation Netherlands (MNN).
Voor Martin van Veen, manager vrachthandel van Shell, is de werf van Concordia Damen een logische keuze. ,,Concordia Damen heeft een bewezen staat van dienst in het leveren van producten die zeer efficiënt en duurzaam zijn. Daarnaast hebben ze hun kunnen laten zien in het leveren van schepen met een geringe diepgang – wat van belang is voor dit project. We kijken uit naar de samenwerking.”
Dat geldt ook voor Chris Kornet ceo van Concordia Damen: ,,We kijken ernaar uit om met de werkzaamheden te beginnen. Dit is wederom een bevestiging van ons streven naar meer duurzaamheid in de binnenvaart.’’