Een goede straalbuis bespaart brandstof en levert meer stuwkracht. Niet voor niets zijn er meer dan 15.000 straalbuizen ontworpen en geproduceerd door Damen Marine Components.
Damen Marine Components (DMC) is sinds begin jaren 80 van de vorige eeuw dé specialist in straalbuizen. Als een van de weinige leveranciers heeft DMC haar eigen productiefaciliteiten in Polen en China. DMC fabriceert de straalbuizen volgens zelf ontwikkelde productiemethodes. ,,Voorheen werd een straalbuis opgebouwd uit kleine delen die aan elkaar gelast werden. Met onze revolutionaire Single Weld Spinning Methode kunnen
we het binnenste deel van de straalbuis uit een stuk vormen. Ons productieproces is al sinds 2012 efficiënter, duurzamer en milieuvriendelijker. Ook voor onze medewerkers, omdat
er veel minder las- en slijpwerk is”, stelt salesmanager Kees Oevermans. De Optima straalbuis met een in huis ontwikkeld profiel is de meest verkochte straalbuis van DMC, vanwege zijn prestaties in combinatie met geluids- en trillingsreductie. De drie varianten (L/D 0,4, 0,5 en 0,6) met elk een specifiek resultaat maken de Optima breed inzetbaar. Type 0,4 is met name geschikt voor de visserij en coasters, de 0,5 voor baggerschepen, binnenvaart en sleepboten en de 0,6 voor ijsbrekers en duwboten met een hoog motorvermogen en een lage snelheid. Ideaal vanwege de uitstekende voorwaartse en achterwaartse stuwkracht, wat een bijkomend voordeel is voor een kortere remweg, stelt Oevermans.
STRAALBUISKOELING
Doorontwikkeling op de afdeling Research & Development bij DMC heeft geleid tot een draaibare versie: de Optispec. En in combinatie met TNO, TU Delft heeft Damen R&D een straalbuis koeling systeem ontwikkeld. Deze is in eerste instantie ontworpen voor schepen van Damen die varen in warmere gebieden, maar nu ook voor de hele markt beschikbaar. Het koelen gebeurt door het koelwater van de hoofdmotoren door de straalbuisconstructie te leiden. ,,Met toevoeging van onze techniek ontstaat, dankzij de schroefrotatie, een verhoogde watertoevoer bij zware belasting van de hoofdmotoren. Zo kun je de extra stuwkracht die de straalbuis geeft, combineren met de koeling van de hoofdmotor”, licht Oevermans toe.
KLANTSPECIFIEK ÉN OP VOORRAAD
,,Al onze straalbuizen worden klantspecifiek gemaakt, want geen enkel schip is gelijk. We monitoren onze producten continu en rekenen aan de profielen, waardoor een klant de juiste keus kan maken”, stelt Oevermans. En mocht er bijvoorbeeld na een aanvaring snel een nieuwe straalbuis nodig zijn, dan heeft DMC van de diverse diameters altijd enkelen op voorraad. ,,Zo kunnen we onze klanten altijd optimaal van dienst zijn.”
BREED PORTFOLIO OM DE SCHEEPSPRESTATIE TE VERBETEREN
DMC heeft maar één doel: de totale prestatie van het schip verbeteren. Dit realiseren wij door een totaalpakket aan te bieden met daarin complete systemen voor het manoeuvreren en bedienen van het schip. Onze primaire producten zijn roeren en stuursystemen, straalbuizen, lieren en besturings- en monitoringssystemen, waarbij de eerste twee categorieën worden verkocht onder de Van der Velden® merknaam. Daarnaast biedt DMC een wereldwijd 24/7 support- en servicenetwerk aan haar klanten. Ook in moeilijke tijden staan wij voor u klaar en werken wij binnen de gestelde richtlijnen. Zowel op locatie als op afstand zijn wij tot uw dienst.