Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 Persberichten 2020 5 Nieuw windmolen-installatieschip van DEME haalt groene stroom uit restwarmte

Nieuw windmolen-installatieschip van DEME haalt groene stroom uit restwarmte

Green Jade.

Onlangs hebben de Belgische baggeraar DEME en de Taiwanese scheepsbouwer CSBC het startsein gegeven voor de bouw van een installatieschip voor de offshore windenergie in Taiwan. Met 4.000 ton aan kraancapaciteit en DP3-technologie, kan de ‘Green Jade’ multimegawatt-turbines, jackets en onderdelen van de volgende generatie in één keer transporteren.

Eén van de ontwerpcriteria was een vermindering van de CO2-emissies. Waar normaal via de pijp meer dan de helft van de energie verloren gaat als restwarmte, halen nu 8 efficiency PACKs (restwarmtegeneratoren) van het Duitse CleanTech-bedrijf Orcan Energy 100% groene stroom uit de restwarmte van de motoren. Van de in totaal 4 dual fuel-motoren die worden geplaatst, wordt elk uitgerust met 2 efficiency PACKs. Wanneer alle motoren draaien, halen de warmteterugwininstallaties bij elkaar ruim 500 kW (netto) aan elektrisch vermogen terug uit de restwarmte.

Hedwig Vanlishout, CEO van CSBC-DEME Wind Engineering: “Milieuoverwegingen zijn bij het ontwerp van de Green Jade een belangrijk onderdeel geweest. Naast diverse andere brandstofbesparende maatregelen is het benutten van restwarmte hierin een sleuteltechnologie geweest. We hebben gekozen voor Orcan Energy, omdat de systemen zich optimaal aanpassen aan belastingschommelingen en ook goed werken bij lage belastingen.”

Voor Orcan Energy, opgericht in 2008, is dit de grootste maritieme opdracht in de geschiedenis van het bedrijf. “Veel spelers over de hele wereld werken aan het milieuvriendelijker maken van hun schepen. Het feit dat wij als Duits CleanTech-bedrijf nu zelfs aan boord zijn van het eerste Taiwanese windmolen-installatieschip en onderdeel zijn van een enorm windpark-project in Azië, bevestigt deze trend. Het gebruik van restwarmte gaat een belangrijke en vooral economisch interessante bijdrage leveren aan de decarbonisatie van de scheepvaart”, aldus Andreas Sichert, CEO van Orcan Energy.

De technologie achter het omzetten van restwarmte in elektriciteit, is gebaseerd op de organische rankinecyclus (ORC). Dit is een natuurkundig principe waarbij een organisch koudemiddel een cyclus doorloopt en daarmee voortdurend warmte omzet in rotatie-energie. Hiermee wordt vervolgens in een geïntegreerde generator elektriciteit opgewekt.

Bij de ‘Green Jade’ wordt de warmte benut van het motorkoelwater en de uitlaatgassen. Met een warmtewisselaar in het uitlaatgassensysteem wordt de warmte opgehaald en door middel van een watercircuit naar de efficiency PACK geleid. Het motorkoelwater wordt direct van het koelwatercircuit afgetapt.

Per efficiency PACK zet de warmte de ORC in gang. Hierbij wordt het koudemiddel verdampt en onder hoge druk naar de expander geleid. De damp drijft vervolgens de expander aan, die de vrijkomende energie omzet in stroom. Na de expander wordt het koudemiddel gecondenseerd om opnieuw warmte te kunnen opnemen.

Over Orcan Energy
Orcan Energy, gevestigd in München (Duitsland), is opgericht in 2008 en kent haar roots bij de Technische Universiteit München. In 2004 zijn daar de eerste testen en onderzoeken van de efficiency PACK gestart. Inmiddels is de op ORC-gebaseerde restwarmte-terugwin-technologie ingevoerd in meerdere sectoren, waaronder ook in de scheepvaart. Tot dusver heeft Orcan Energy wereldwijd meer dan 200 modules verkocht, waarmee het wereldwijd de grootste aanbieder is in de lagetemperatuursector.

In de Benelux wordt Orcan Energy vertegenwoordigd door Berger Maritiem, een modern handels- en adviesbureau dat zich richt op duurzaamheid. Met de expertise van Orcan Energy om de restwarmte van de motoren en motorkoelwater aan boord van schepen te kunnen benutten en om te zetten in hernieuwbare energie, heeft Berger Maritiem hiermee een ideale partner die een significante bijdrage levert aan de doelstelling van het bedrijf: scheepseigenaren en reders helpen bij het verduurzamen van zijn of haar schip of vloot.

Over DEME
DEME is wereldleider in de zeer gespecialiseerde domeinen van baggerwerken, oplossingen voor de offshore energie-industrie en maritieme infrastructurele- en milieuwerken. Het bedrijf kan bogen op meer dan 140 jaar kennis en ervaring en heeft in de loop van zijn geschiedenis als koploper in innovatie en nieuwe technologieën altijd een baanbrekende aanpak gehanteerd.

DEME’s visie is erop gericht te werken aan een duurzame toekomst door oplossingen aan te bieden voor wereldwijde uitdagingen: de stijgende zeespiegel, een groeiende bevolking, vermindering van CO2-emissies, vervuilde rivieren en bodems en de schaarste van natuurlijke hulpbronnen.

DEME heeft zijn wortels in België, maar is sterk aanwezig op alle zeeën en continenten van de wereld en is actief in meer dan 90 landen. Het bedrijf kan rekenen op 5.200 hoogopgeleide professionals over de hele wereld. Met een veelzijdige en moderne vloot van meer dan 100 schepen, gesteund door een breed gamma hulpuitrustingen, kan het bedrijf oplossingen bieden voor zelfs de meest complexe projecten.

DEME realiseerde in 2019 een omzet van 2,62 miljard euro.

Over CSBC
CSBC, opgericht op 7 november 1973, is de grootste scheepsbouwer in Taiwan. Het hoofdkantoor is gevestigd in Kaohsiung, met twee scheepswerven in Keelung en Kaohsiung. Daarnaast is er een kantoor in Taipei om hun klanten en reders te bedienen.

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..