Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 Maritiem Courant | 2021 5 Subsidie voor nieuwbouw eerste waterstof aangedreven vrachtschip

Subsidie voor nieuwbouw eerste waterstof aangedreven vrachtschip

Ketensamenwerking voor waterstofschip.

Op 10 maart was minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in Rotterdam voor de toekenning van 4 miljoen euro voor het eerste waterstof aangedreven vrachtschip van Lenten Scheepvaart, lid van binnenvaartcoöperatie NPRC. Met deze toekenning is de realisatie van dit schip, dat onderdeel is van een zoutpendel voor chemiebedrijf Nobian (onderdeel van Nouryon) tussen Delfzijl en Rotterdam weer een stap dichterbij. Het draagt bovendien bij aan de vergroening van de binnenvaartsector en is een fikse stap in de uitvoer van de Green Deal. Het schip moet in 2023 in de vaart komen en gaat op groene waterstof varen.
Dit ketenproject levert een belangrijke bijdrage aan een systeemverandering naar emissievrij vervoer over water en de reductie van CO2 uitstoot binnen Nederland. Het nieuw te bouwen schip zal jaarlijks naar verwachting 250.000 ton zout transporteren binnen Nederland en zal voortgestuwd worden door een elektrische aandrijving waarbij een brandstofcel uit waterstof het vermogen haalt. Het motorschip Antonie zal daarmee het eerste nieuwbouw- waterstof aangedreven droge bulk binnenvaartschip ter wereld zijn. Nobian en NPRC zijn daarnaast partners in het Rh2ine project, voor de ontwikkeling van een waterstofinfrastructuur voor de zouttransportvloot in havens en laadstations langs de Rijn.

o Minister zegt 4 miljoen subsidie toe
o Succesvolle ketensamenwerking voor zero emissie in binnenvaart
o Verdere stap naar klimaatneutrale productie

Ketenverantwoordelijkheid
NPRC CEO Femke Brenninkmeijer is bijzonder verheugd over het besluit van de Minister. “Het succes van dit project is de samenwerking. Tussen verlader, binnenvaartondernemer, coöperatie én de overheid. Alleen met steun van alle belanghebbenden is het mogelijk om van dromen naar werkelijkheid, van woorden naar daden te komen met zero-emissie transport over water. De kracht van onze coöperatie ligt in een meerjarige samenwerking tussen ketenpartners op het gebied van logistiek en duurzaamheid, met concrete resultaten ter zake van zero-emissie en digitalisering van de transportketen. De NPRC staat vooraan in deze ontwikkeling.”
Geen ombouw maar nieuwbouw Het gebruik van waterstof in de binnenvaart staat nog in de kinderschoenen. Er zijn al voorbeelden van schepen die op waterstof varen, maar dat zijn bestaande schepen die zijn omgebouwd tot waterstofschip. Door nu een nieuw schip te ontwikkelen dat vaart op waterstof kan het ontwerp geoptimaliseerd worden. Met de in dit pilotproject opgedane praktijkervaring kunnen meerdere schepen met een brandstofcel worden uitgerust. Tevens kan verder worden geëxperimenteerd met productie, opslag en transport van waterstoftoepassingen. Met deze kennis wordt de overgang van de op gasolie aangedreven motoren naar schone aandrijving van binnenvaartschepen verder aangejaagd. Lenten Scheepvaart bouwt een volledig nieuw binnenvaartschip van 135 meter en 3700 ton dat wordt voortgestuwd door een waterstof-elektrische brandstofcel.
Green Deal De binnenvaart levert een belangrijke bijdrage aan de verplaatsing van het goederenvervoer van de weg naar het water en de beperking van de uitstoot. De Rijksoverheid, provincies, havens, maritieme brancheorganisaties, verladers, vervoerders, banken en kennisinstellingen hebben in 2019 met de ‘Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens’ de handen ineengeslagen voor verduurzaming van de scheepvaart.
De bouw is ook een succes van samenwerking in de binnenvaart, waarbij verladers en binnenvaartcoöperaties zich inzetten voor het verduurzamen van de vervoersketen.
Geen uitstoot maar water Waterstof is veiliger dan LNG en kan grotendeels op dezelfde wijze behandeld worden. De brandstof is in Delfzijl en Rotterdam ruim voorhanden, volledig schoon beschikbaar en heeft als emissie geen CO₂, maar louter zuiver water. Het initiatief geeft invulling aan de ‘Green Deal’ van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat, die vol staat met initiatieven om het transport over water zoveel mogelijk emissievrij te maken. De minister stelt 15 miljoen euro beschikbaar voor de binnenvaartsector om innovaties te stimuleren.

Over NPRC:
NPRC is toonaangevend op het gebied van duurzaam vervoer. Met 135 leden genereert de coöperatie een omzet van circa 90 miljoen euro per jaar. Dagelijks zijn 200 schepen in de vaart voor NPRC, die 12 miljoen ton bulk, containers en stukgoed vervoeren op de Europese binnenwateren en daarmee de Europese industrie bedient. Daarmee is NPRC de grootste Nederlandse aanbieder van vervoer over de binnenwateren en de op twee na grootste in Europa. NPRC is koploper op gebied van verduurzaming en digitalisering.

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..