De Damen Waterbus 2907 E3 heeft een Dutch Design Award (G100) ontvangen. De G100 vertegenwoordigt de top 100 productontwerpen in Nederland. Genomineerde oplossingen worden beoordeeld door een panel van experts op het gebied van industrieel ontwerp. Awards worden toegekend aan producten en oplossingen die relevant, innovatief en/of origineel zijn, en uitzonderlijk goed ontworpen in Nederland door een Nederlandse ontwerper of voor een Nederlands bedrijf, en die in de afgelopen twee jaar op de markt zijn gebracht.
Bron: Netherlands Maritime Technology
De Waterbus 2907 E3 is ontworpen door Damen Shipyards Group en KesselsGranger, voor exploitatie in de regio Dordrecht-Rotterdam, als onderdeel van de Waterbusdienst. Het ontwerp besteedt veel aandacht aan zowel passagiersbeleving als duurzaamheid.
Jan van Ooijen, Design and Proposal Engineer Public Transport bij Damen legt uit: “Het ontwerp van het schip begon met de visie van Gerbrand (Schutten, CEO en oprichter van Waterbus). Hij heeft een duidelijk idee van het type dienst dat hij wil aanbieden. Dit is een dienst met een hoge mate van duurzaamheid en die de verschillende soorten passagiers omarmt die er gebruik van zouden kunnen maken, of het nu gaat om forenzen, toeristen, groepen, mensen met een mobiliteitsbeperking, enz. Al deze passagiers hebben verschillende eisen en hoe die in dit ontwerp zijn verwerkt, is de essentie van het Waterbus-verhaal.”
Geïntegreerde inclusiviteit
Voorbeelden van deze geschiktheid voor zo’n breed publiek zijn er in overvloed in het hele schip. Zo is er bijvoorbeeld een grote ruimte achterin, geschikt voor toeristen die de bezienswaardigheden langs de route willen bekijken.
Voor degenen die de Waterbus gebruiken voor hun dagelijkse woon-werkverkeer zijn er comfortabele werkplekken in het binnen gedeelte van het schip. Daarnaast is er goed nagedacht over de ruime opbergmogelijkheden voor fietsen. De fietsen worden op het schip geplaatst op volgorde van de bestemming van de passagier, zodat ze bij aankomst snel, eenvoudig en efficiënt kunnen worden weggehaald.
De zitplaatsen zijn ook zo ingedeeld dat ze geschikt zijn voor groepen mensen. Zo is er een loungebank in het midden van het schip. De bank heeft uitsparingen voor kinderwagens, wandelwagens en rolstoelen.
De Waterbus is een van de eerste veerboten met tactiele strips op de vloer om blinde en slechtziende passagiers de weg te wijzen. De mobiliteit door het schip wordt ook bevorderd door contrasterende vloermarkeringen en duidelijk afgebakende zones.
De reis en de bestemming
James Granger van KesselsGranger: “Traditioneel gaat het bij openbaar vervoer om van A naar B te komen. De Waterbus voegt daar iets aan toe. Het is een ervaring waar mensen van houden. Ze zien de omgeving vanuit een ander perspectief. Het is een heel ontspannend schip om op mee te varen en het biedt echt rust.”
Steven Kessels van KesselsGranger voegt hieraan toe: “We hebben geprobeerd een meeslepende ervaring te creëren die alle zintuigen aanspreekt en passagiers in staat stelt zich verbonden te voelen met de elementen buiten. Bij de Waterbus gaat het niet alleen om de bestemming, maar ook om de reis zelf.”
Om de ervaring aan boord te verbeteren, hebben de ontwerpers gestreefd naar een warme, open en veilige omgeving. Dit omvat het gebruik van grote ramen over de hele lengte van het schip en in het plafond, waardoor er veel licht binnenvalt en een ruimtelijk gevoel ontstaat. Ook de zitplaatsen zijn doordacht geplaatst om een gevoel van inclusie te creëren, wat vooral geruststellend is tijdens daluren wanneer passagiers zich geïsoleerd kunnen voelen.
Klaar voor de toekomst
Duurzaamheid loopt als een rode draad door het ontwerp van de Waterbus. Het schip is voorzien van het E3-logo van Damen, dat staat voor economisch haalbaar, duurzaam en efficiënt. Het lichtgewicht ontwerp van koolstofvezel en het hybride aandrijfsysteem zorgen ervoor dat emissies en geluid tot een absoluut minimum worden beperkt. Het schip is ook voorbereid op een nog groenere toekomst, met de optie om over te schakelen op volledig elektrisch varen wanneer de tijd daar is.
Het interieur van de Waterbus is ook ontwikkeld met het oog op duurzame prestaties. Er wordt gebruik gemaakt van lokaal geproduceerde, gerecyclede of ge-upcyclede en volledig circulaire materialen. Een voorbeeld hiervan zijn de tapijten, die gemaakt zijn van lokale visnetten die teruggewonnen zijn uit de zee.
De stoelen voor de passagiers zijn van hout en worden geleverd door een lokaal bedrijf dat zich inzet voor hergebruik aan het einde van de levensduur. De stoelen zijn bekleed met materiaal met een hoog wolgehalte en daardoor met de zelfreinigende eigenschappen van lanoline.
Het best mogelijke transportmiddel
Gerbrand Schutten, CEO van Waterbus concludeert: “De Waterbus is op dit moment het best mogelijke openbaar vervoer over water. Het gaat er nog steeds om mensen naar hun bestemming te brengen, maar we doen het op een manier die duurzaam, inclusief en plezierig is. Dat we hierin zijn geslaagd is een groot compliment voor Damen en KesselsGranger.”
De Waterbus wordt, samen met andere prijswinnaars, gepresenteerd tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven vanaf de laatste week van oktober. Op de stand kunnen bezoekers een gedetailleerd schaalmodel van het schip bekijken en een video bekijken met de Waterbus in actie en interviews met vertegenwoordigers van Waterbus, Damen en KesselsGranger. Op een poster wordt de denkwijze achter het ontwerp uitgelegd en worden de manieren laten zien waarop het schip zijn doelen heeft kunnen bereiken.