Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2020 5 De Waal draait op volle toeren

De Waal draait op volle toeren

De Werkendamse machinefabriek De Waal heeft weer een aantal mooie opdrachten afgerond en nog op de planning staan. Zo kwam in september het grootste afbouwschip in de geschiedenis van De Waal aan de kade: het mts Pendolari. Daarnaast draait de service- en reparatieafdeling op volle toeren.

Een ombouw naar Easyflow, een IVR-stuurwerkkeuring, de schroefas verbussen, de levering van een compleet nieuwe schroefasinstallatie of een ombouw van openwater- of vetsmering naar een compleet gesloten oliebad systeem; het is maar een kleine greep uit de mogelijkheden die De Waal biedt.

Mts Pendolari
Een mooie opdracht die De Waal heeft binnengehaald, is de afbouw van het mts Pendolari aan de Waalkade. Sales engineer Matthijs Versluis: ,,Best bijzonder, want voor ons is dit tot nu toe het grootste afbouwschip met zijn 135 x 17,5 meter breedte. Op de werf waar het casco geïnspecteerd is, plaatsten wij de beide Stuwa schroefasinstallaties met afdichtingen en vier Easyflow roeren met bijbehorende stuurmachine. Onlangs is het schip aan de eigen Waalkade afgemeerd en zijn we, samen met onze partner Oonincx Scheepsonderhoud, de Pendolari verder aan het afbouwen. De Waal gaat eerst verder met het plaatsen van de keerkoppelingen en hoofdmotoren.”

Easyflow
Nog steeds is er veel vraag naar het Easyflow® roersysteem. Zowel voor nieuwbouw als ombouw. De Stuwa® Easyflow roeren zijn slanker dan andere roertypen en staan verder naar buiten opgesteld. Ze staan hierdoor net buiten het snelstromende schroefwater. Dit water stroomt sneller langs de binnenkant van het roer dan aan de buitenkant. Dat zorgt voor overdruk aan de binnenkant en onderdruk aan de buitenzijde. Het gepatenteerde Easyflow vleugelprofiel zet dit drukverschil om in extra stuwkracht. De roeren leveren een flinke brandstofbesparing op en daarnaast verbetert in veel gevallen de manoeuvreerbaarheid van het schip en is het stiller in de woning.

Schroefasinstallaties
Mede-eigenaar Marco de Waal vertelt: ,,We zijn ook gespecialiseerd in schroefasinstallaties. Ze worden compleet met afdichtingen, schroefasrem en unieke hydraulische moer geleverd. Zelfs de stromingskap ontbreekt niet.”
De laatste jaren levert De Waal voor nieuwbouw meestal gesloten oliebad gesmeerde systemen. Schepen mogen immers geen verontreinigde middelen meer in het water afvoeren. Met de Stuwa buitenseals van De Waal wordt een gesloten systeem gecreëerd, dat het buitenwater tegenhoudt en waardoor het smeermiddel niet meer in het watermilieu terechtkomt. Alle Stuwa afdichtingen van De Waal zijn gecertificeerd door Green Award.
Wie gebruik maakt van dergelijke afdichtingen, komt ook in aanmerking voor diverse subsidieregelingen. Schippers die mogelijk problemen ondervinden met een ander merk buitenseal, kunnen eenvoudig overstappen naar De Waal. De Stuwa seals hebben een jarenlange standtijd en zijn lekvrij. De spare parts zijn gunstig geprijsd en De Waal beschikt over eigen scheepsliften voor installatie of onderhoud aan de seals.

Serviceafdeling
In deze onzekere tijden draait volgens Sales Engineer Matthijs Versluis de service- en reparatieafdeling erg goed. Als voorbeeld noemt hij de Prisa, waarvan De Waal in juni dit jaar de roeren heeft omgebouwd naar het brandstofbesparende Easyflow® systeem. Dit schip vaart op een vast traject, daardoor was al snel meetbaar dat de ombouw geresulteerd heeft in een lager brandstofverbruik van ongeveer 10 procent.
Door de langdurige zomerse temperaturen kreeg dit schip echter problemen met zijn bestaande watergesmeerde schroefasinstallatie. ,,Omdat in de toekomst verwacht wordt dat deze hoge temperaturen vaker voorkomen, heeft de klant besloten om zijn schroefasinstallatie te laten ombouwen naar een gesloten oliebadsysteem”, vertelt de Sales Engineer. Natuurlijk kon hij hiervoor terecht bij De Waal.
,,De schroefasinstallatie van de Prisa werd gedemonteerd in onze eigen hydraulische scheepslift, wij plaatsten een nieuwe schroefaskoker, voorzien van bronzen lagerbussen met bijbehorende Stuwa gecertificeerde afdichtingen. Ook hebben wij de schroefas voorzien van een hydraulische schroefasmoer. Om het plaatje compleet te maken, hebben we ook de stromingskap mogen leveren die de moer beschermt tegen corrosie en cavitatie. Daarnaast heeft de kap een positieve invloed op het afstromen van het schroefwater. Deze stromingskap is op elke hydraulische moer van de Waal te monteren. Omdat we beschikken over een ruime voorraad aan gestandaardiseerde lagerbussen en afdichtingen, kunnen wij snel leveren en het schip zo snel mogelijk weer in de vaart brengen”, aldus Versluis.

www.dewaalbv.nl

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..