Met de feestelijke doop van BN354 Muria op de werf in Stroobos voltooide Barkmeijer Shipyards de bouw van een serie van 3 diesel-elektrische laagwater duwboten voor opdrachtgever Chemgas Shipping. In mei zijn zusterschepen BN349 Maderas en BN350 Merapi al aan Chemgas overgedragen.
De 3 elektrisch aangedreven duwboten zijn speciaal geschikt voor het varen bij (zeer) lage waterstanden. Hierdoor passen de duwboten uitstekend in het ambitieuze vlootvervangingsprogramma van Chemgas, waarbij naast versterking de vloot, ook een deel van de vloot geschikt wordt gemaakt voor periodes met lage waterstanden.
Electrische aandrijving
Uniek aan de serie duwboten is de elektrische aandrijving – het Eprop systeem – dat is ontwikkeld in nauwe samenwerking met D&A Electric. In dit geval maakt de elektrische aandrijving gebruik van 4 kleine diesel generatorsets voor de energievoorziening. Het slimme Power Management Systeem regelt effici nt de energievoorziening aan boord en maakt een optimale verdeling van de generatoren op zowel de duwboot als de duwbak mogelijk, waardoor optimale stuwkracht met hoge prestatiestabiliteit en een laag brandstofverbruik kan worden gegarandeerd.
Het gebruik van de Eprop voortstuwing zorgt verder voor betere vaar- en manoeuvreereigenschappen waardoor ook doeltreffend gevaren kan worden op minder generatoren. De benodigde energie wordt nu geleverd door een viertal Caterpillar C18 generatorsets waarvan er 3 aan boord van de duwboot opgesteld staan en n set op de duwbak. Zo kan de duwboot ook varen met alleen de generator-set van de duwbak. Het Power Management Systeem zorgt er verder voor dat later ook op emissievrije energiebronnen, zoals accu’s, brandstofcellen, gevaren kan worden. Deze schepen zijn daarmee dus werkelijk klaar voor de toekomst!
KP1250 laagwater duwboten
Chemgas heeft specifiek gekozen voor het type KP1250 duwboten omdat deze diesel-elektrische schepen een zeer geringe minimale diepgang hebben van slechts 1,20 meter. Er is steeds vaker sprake van lage waterstanden op rivieren tijdens droge periodes. Om te allen tijde te kunnen blijven varen, is
het essentieel voor reders om over schepen met een geringe diepgang te beschikken. De Maderas, Merapi en Muria worden toegevoegd aan de binnenvaartvloot van Chemgas, dat met zijn schepen actief is van Vlissingen, Rotterdam, Antwerpen tot Basel.
Praktisch, slim en innovatieve schepen
De vier scheepswerven van Thecla Bodewes Shipyards waarvan Barkmeijer Shipyards deel uitmaakt, hebben samen meer dan 300 jaar ervaring in het ontwikkelen en bouwen van schepen waarmee haar opdrachtgevers succesvol kunnen ondernemen. De innovaties van Thecla Bodewes zijn praktisch, slim en innovatief.
15 schepen gebouwd
De werven van Thecla Bodewes Shipyards hebben de afgelopen jaren maar liefst 15 schepen voor Chemgas gebouwd. Chemgas is marktleider in het vervoer van onder druk vloeibaar gemaakte gassen met zee- en binnenvaartschepen tot 3500 m3. Met de recente opleveringen van de Maderas, Merapi en Muria zijn drie toekomstbestendige duwboten aan de Chemgas vloot toegevoegd.