Aurora Botnia is de meest milieuvriendelijke RoPax veerboot ter wereld. Het schip maakt gebruik van intelligente Danfoss frequentieregelaars voor hybride energieopwekking en voortstuwing. De Aurora Botnia vaart sinds september 2021 op de route tussen Vaasa, Finland en Umeå, Zweden. Tijdens de #FerryShippingSummit 2021 ontving Wasaline voor haar schip Aurora Botnia de Ropax Ferry of the Year award.
Danfoss Drives is vanaf het begin nauw betrokken bij dit grote project. Het doel van eigenaar Wasaline was om het meest milieuvriendelijke schip op aarde te bouwen, door over te schakelen van diesel naar lng en zelfs biogas om de CO2-uitstoot met ten minste 50 procent te verminderen. Verder wilde de Finse rederij een schip bouwen dat voorspelbaar onderhoud en monitoring op afstand mogelijk zou maken, evenals upgrades en duurzame verbeteringen; een schip klaar voor de toekomst.
De intelligente frequentieregelaars van Danfoss dragen op meerdere vlakken bij aan de energiebesparing en uitstootbeperking.
,,Als gevolg van COVID-19 beperkingen op de scheepswerf is het project vertraagd. Maar we zijn erin geslaagd om de ecologische voetafdruk van de meest noordelijke veerbootlijn, die het hele jaar door vaart, te verkleinen. Dit door nauwe samenwerking met systeemintegrator WE Tech, voor wie we de frequentieregelaars leverden om het hybride aandrijfsysteem te voltooien’’, zegt Martti Alatalo, Global Director Marine & Offshore bij Danfoss Drives.
Energie-efficiëntie
Aurora Botnia is ’s werelds meest milieuvriendelijke veerboot in zijn klasse, gebaseerd op een lng/ batterij-elektrische hybride technologie. De voortstuwing van het schip, evenals de airconditioning, koel- en pompsystemen en interne energievoorziening maken gebruik van intelligente frequentieregelaars van Danfoss om de elektromotoren te regelen. Dit zorgt voor de best mogelijke energie-efficiëntie en de laagst mogelijke emissies.
Het elektrische aandrijfsysteem aan boord maakt gebruik van hybride technologie, samen met vier grote lithium-ion batterijen voor energieopslag, die de energieopwekking ondersteunen. Het aandrijfsysteem wordt geregeld door Danfoss vloeistofgekoelde drives. Ook de aansluiting van de accu’s op het energienetwerk wordt gedaan door Danfoss-drives via een DC-DC conversie.
MicroGrid-technologie
,,Dit schip heeft twee pod-type propellers die worden aangedreven door 6 MW elektromotoren en twee 1,5 MW boegschroeven, aangedreven door onze vloeistofgekoelde drives. Het voortstuwingssysteem is ook aangesloten op het hoofdstroomnetwerk met de drives. De door Danfoss Drives ontwikkelde power- of microGrid-technologie wordt gebruikt om de energie van de vier generatoren van het schip naar het voortstuwingssysteem te voeren, en naar de vier accusystemen met een vermogen van elk 1,5 MW in beide richtingen. Voor de energieopwekking van het hybride energienetwerk heeft Danfoss in totaal ca. 35 megawatt aan frequentieregelaars geleverd’’, zegt Martti Alatalo. Daarnaast zorgen ca. 100 stuks Danfoss VACON 100 voor de regeling van de airconditioning, koel- en pompsystemen.
De Aurora Botnia wordt uitsluitend aangedreven door elektriciteit uit het batterijsysteem in de nabijheid van een havengebied. In de haven wordt het schip aangesloten op walstroom en worden de accu’s opgeladen. Via de Danfoss drives wordt het elektriciteitsnet van het schip qua spanning en frequentie naadloos afgestemd op de walstroom.