Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2021 5 Green Award helpt mee met wereldwijde klimaatambities

Green Award helpt mee met wereldwijde klimaatambities

Green Award heeft programma’s voor meerdere scheepstypen. FOTO’S GREEN AWARD

Bij het verduurzamen van de scheepvaart heeft de Green Award Foundation wereldwijd al vele jaren een toonaangevende rol. De non-profitorganisatie participeert ook in de laatste klimaatdoelen en heeft veel ambities en ideeën om nog meer bij te dragen aan het verduurzamen van de maritieme sector.

Als het gaat om de wereldwijde stimulering van verduurzaming van de scheepvaart is de Green Award Foundation een van de koplopers. Al in 1994 kwamen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam tot het inzicht dat scheepvaart moest verduurzamen. Het leidde tot een ambitieus programma dat via inspectie, certificering en beloning moest leiden tot een veiligere en schonere scheepvaart. Green Award werd geboren.

Vooruitziende blik
Inmiddels heeft de onafhankelijke, non-profitorganisatie zich ontwikkeld tot een volwassen speler met wereldwijde impact.
De organisatie, met 21 medewerkers van diverse nationaliteiten, wordt aangestuurd vanuit Rotterdam. Directeur Jan Fransen is vanaf de oprichting bij Green Award betrokken. ,,Het basisidee uit 1994 is nog altijd intact: een uitdagend programma van eisen, gecombineerd met een systeem van inspectie, certificatie én beloning. In de loop der jaren hebben we dit doorontwikkeld, zowel qua scheepstypes als de inhoud van het programma van eisen.
En wat misschien wel de grootste verandering is: het grote maatschappelijk belang van verduurzaming is voor veel partijen helder geworden. Niemand kan er meer omheen. Daar zijn wij uiteraard blij mee.”

Surveyors inspecteren alle scheepstypes
Green Award startte destijds met zeegaande olietankers en ontwikkelde voorts programma’s van eisen voor scheepstypes als bulkcarriers, containerschepen en lng-tankers. Daarna breidde de scope zich ook uit met binnenvaartschepen. In 2011 is hiervoor een programma ontwikkeld samen met binnenvaartondernemers, vertegenwoordigers van havens en andere deskundigen.
Jan Fransen: ,,Ook bij de binnenvaart zijn we eerst begonnen met tankers en droge lading schepen, maar gelet op de vraag van andere scheepstypen hebben we dit uitgebreid. Onze lijst van bijna 1000 schepen laat een bont palet aan typen zien: van vrachtschip tot ferry en van riviercruiser tot roroschip. Wij vinden dit geweldig. Hoe meer schepen vergroenen, des te beter.”
Alle schepen (en voor de zeevaart ook hun kantoren) worden door opgeleide surveyors geïnspecteerd en bij goed gevolg gecertificeerd. Naast het bewijs van bovengemiddeld en bovenwettelijk presteren en voorkeur van verladers, krijgen schepen met een Green Award certificaat kortingen op havengelden en andere (financiële) voordelen.
Green Award kijkt verder dan alleen de uitstoot van emissies, brandstofbesparing en energietransitie. Jan Fransen: ,,Onze inspecteurs beoordelen aan boord van schepen ook maatregelen ten aanzien van veiligheid van de bemanning en het voorkomen van vervuiling van het oppervlaktewater.  Voor de emissieprestaties van de motoren kunnen punten worden gescoord, maar ook op deze en andere onderdelen. Alles bij elkaar leidt dit tot een brons, zilver of goud-certificaat, al dan niet voorzien van een platina label voor de emissieloze schepen.’’

Stimulans voor nog beter
Een Green Award certificaat is drie jaar geldig. Veel scheepseigenaren verbeteren zich in die periode nog meer door bewustwording. Jan Fransen: ,,In de loop der jaren heeft een flink aantal certificaathouders geïnvesteerd in de uitrusting van hun schepen waardoor zij meer punten behalen en een hoger niveau Green Award-certificaat bereiken. Wij zien dat 60 procent van de schepen die ‘brons’ behaalden inmiddels zodanig geïnvesteerd hebben dat zij het niveau ‘zilver’ of zelfs hoger behaald hebben. Bij deze ‘drive’ spelen de beschikbare havenincentives een bijzonder belangrijke rol. Daarnaast zien wij ook dat verladers een sturend effect krijgen.’’
Incentives maken de cirkel rond
Green Award wordt inmiddels in meer dan dertig landen gezien als een milieukeurmerk voor schepen die op het gebied van kwaliteit, veiligheid en milieu beter presteren dan wettelijk verplicht is. Met het oog op de klimaatakkoorden en -doelen heeft de organisatie nog veel ambitie en ideeën om bij te dragen aan verduurzaming van de maritieme sector. Fransen: ,,Tegelijkertijd koesteren wij onze incentive-providers. Met hun beloning van de groene schepen maken zij uiteindelijk de cirkel ook economisch-competitief rond.’’

www.greenaward.org

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..