Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 frontpage 5 Kraanschip Svanen verhoogd voor grotere windturbines

Kraanschip Svanen verhoogd voor grotere windturbines

Van Oord heeft het kraanschip Svanen voorzien van een hogere hefinstallatie voor de installatie van monopiles voor windturbines. Hiermee denkt het bedrijf de komende tien jaar vooruit te kunnen met de bouw van offshore windparken. Nederlandse aannemers en scheepswerven hebben een traditie hoog te houden wat betreft de bouw van bijzondere schepen voor de bouw […]

Van Oord heeft het kraanschip Svanen voorzien van een hogere hefinstallatie voor de installatie van monopiles voor windturbines. Hiermee denkt het bedrijf de komende tien jaar vooruit te kunnen met de bouw van offshore windparken.

Nederlandse aannemers en scheepswerven hebben een traditie hoog te houden wat betreft de bouw van bijzondere schepen voor de bouw van infrastructuur en offshore installaties. Denk aan de vaartuigen die in de jaren tachtig speciaal zijn gebouwd voor de bouw van de Oosterscheldekering. Een schip dat ook in dit rijtje past is het kraanschip Svanen. Het is in 1990/1991 gebouwd om overspanningen te plaatsen voor de brug over de Grote Belt in Denemarken. Sindsdien is het enkele malen aangepast om componenten voor offshore windturbines te plaatsen. Dit jaar is de hefinstallatie van het schip daarvoor wederom verhoogd.

Monopiles
,,Windturbines op zee worden steeds groter en dus hebben we te maken met steeds grotere monopiles’’, zegt Maarten Loman. Hij is projectleider bij Van Oord voor de ombouw van de Svanen. ,,De Svanen wordt sinds 2006 gebruikt om monopiles en transition pieces te installeren. Daarvoor is de kraan al eens verhoogd. Om de komende tien jaar in deze markt actief te blijven, hebben we dat nu nog een keer gedaan.’’

Voor de bouw van de Grote Belt brug was een hefhoogte van 48,5 meter voldoende. Het schip kon toen 6500 ton hijsen. Dat is later opgevoerd tot 74,5 meter en 8700 ton. Deze specificaties zijn intussen flink veranderd. Voor monopiles is een dergelijk groot hefvermogen niet nodig. Dat bedraagt nu 4500 ton. De maximale lengte van de monopiles kan nu 112 meter bedragen. Dat was 87 meter.

Mammoet
Om dit te kunnen doen is bovenop de bestaande kraan een A-frame geplaatst van 25 meter hoogte. Deze is er door een PTC-210 kraan van Mammoet in één keer opgezet. Hiervoor is een last van 1200 ton op ruim 100 meter boven het wateroppervlak op de kraan geplaatst. ,,We hadden geluk dat Mammoet de PTC-210 in precies de juiste periode beschikbaar had’’, zegt Looman. ,,Dat is een van de weinige kranen in de wereld die dit A-frame in één geheel zo hoog kon hijsen.’’ Dat is overigens gebeurd in de Heysehaven Rotterdam.

Er zijn meer aanpassingen gedaan aan de Svanen. Diverse componenten van de hijsinstallatie zijn aangepast om de grotere monopiles te kunnen hanteren, evenals de grotere hamers, die nodig zijn om de in de zeebodem te slaan.

Extra drijfvermogen
Omdat de massa van het schip is toegenomen, is er meer drijfvermogen aangebracht. Het schip bestond altijd uit twee rompen met daarop een dek dat het voorste deel van de rompen met elkaar verbond. De ruimte hieronder is nu als het ware bij de rompen getrokken, hetgeen extra drijfvermogen genereert. Daarnaast zijn verstevigingen aangebracht onder water, waardoor het schip grotere krachten kan weerstaan.

Verder is de accommodatie uitgebreid met tien cabines met een enkel bed, meer ontspanningsruimte en een grotere en betere keuken. Een modern wifi-netwerk zorgt ervoor dat de bemanning beter toegang heeft tot internet.

Oostzee
De Svanen is ooit gebouwd voor werkzaamheden op de Oosterschelde. Daardoor is het nooit geschikt geweest voor werk op een ruige zee. Dat is het nu ook niet. ,,Het schip kan gebruikt worden bij een significante golfhoogte tot 2,5 meter’’, zegt Looman. ,,Dat is niet heel veel, maar dat geeft niet. We zullen de Svanen vooral gaan inzetten op de Oostzee.’’

Daar is voorlopig meer dan genoeg te doen. Als het schip in 2025 operationeel wordt, kan het aan de slag bij drie windparken in het zuiden van deze zee, waar 220 monopiles geplaatst gaan worden. Ook voor de jaren daarna verwacht Loman dat er voldoende werk voor de Svanen is. ,,Er zijn tenslotte niet zo heel veel schepen waarmee je monopiles van meer dan honderd meter lengte kunt installeren.’’

Dat is een van de weinige kranen in de wereld die dit A-frame in één geheel zo hoog kon hijsen.

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..