Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2021 5 Tankschip met flexibele krachtbron

Tankschip met flexibele krachtbron

De machinekamer is verplaatst naar het voorschip, met ruimte voor brandstofcontainers op het voordek.

Een modulair tankschip van 85 meter met de machinekamer in het voorschip. Dat is de Hydrogenius, ontworpen door ingenieurs- en adviesbureau Saltwater Engineering in Papendrecht. Het schip biedt een haalbare oplossing voor varen op waterstof, maar is ook geschikt voor andere duurzame voortstuwing.

Het innovatieve concept ligt nu nog op de tekentafel, maar engineer Wouter Besemer is er zeker van dat een schip in deze vorm in de vaart komt. ,,Wij geloven dat schepen gaan varen op waterstof als echte emissievrije brandstof”, vertelt hij.

Saltwater Engineering is al jaren betrokken bij de ontwikkeling van windparken, waar behalve elektriciteit ook wordt gewerkt aan het direct opwekken van waterstof. Vooruitlopend op die toekomst ontwikkelde het ingenieurs- en adviesbureau een prototype transportschip.
Uitgangspunt was een regulier tankschip van 85 bij 9,50 meter. Besemer: ,,Het moet wel werken in de praktijk. Wij hebben gekeken naar waar wij kunnen innoveren zonder te sleutelen aan een concept als het Europaschip, dat al decennialang vaart.”

Aandrijving in voorschip
Dat resulteerde in het verplaatsen van de machinekamer naar het voorschip, met ruimte voor brandstofcontainers op het voordek. Het wooncompartiment is in het nieuwe ontwerp naar achteren verplaatst, met de beweegbare stuurhut ervoor. Deze kan zakken tot op dekhoogte om onder lage bruggen te kunnen doorvaren. Ook de romp kent een iets andere, meer gestrookte vorm, waardoor de boeg minder weerstand ontmoet en dus minder brandstof verbruikt.
,,Voor ons was een maximale scheiding tussen accommodatie en brandstof heel belangrijk. Als je straks te maken krijgt met verwisselbare brandstofcontainers, of dat nu waterstofcellen of batterijen zijn, wil je die niet met een kraan dicht bij je woning hebben. Bovendien is het voorschip nu veelal een onbenutte ruimte.”

Omdat tanklading vaak verwarmd moet worden vervoerd, heeft Saltwater ook hiervoor een milieuvriendelijke oplossing gevonden. De Hydrogenius krijgt hiervoor een elektrische waterpomp. En de tanks krijgen een laag isolatie en HDPE waarin de verwarmingselementen worden verwerkt. Daarmee wordt de isolatiewaarde verbeterd en het verwarmingsrendement verhoogd. HDPE kan bovendien goed worden gereinigd.

Vraag uit de markt
De Hydrogenius is in eerste instantie geschikt voor dieselelektrisch varen. ,,Maar door het modulaire ontwerp is de motor straks heel eenvoudig te vervangen voor aandrijving op waterstof, batterijen of een andere brandstof. We kunnen niet in de toekomst kijken, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel en onze modulair ontworpen Hydrogenius is er klaar voor.”
Bewust heeft Saltwater gekozen voor een tankschip van
85 meter lengte met een tonnage van 1500, wetende dat daar de komende tien jaar de vraag uit de markt komt. ,,Mijn vader werkt in de tankvaart en we hebben de markt goed verkend. We weten dat er interesse is om om te schakelen naar schonere schepen en andere voortstuwing, maar die mogelijkheden zijn er nu nog niet.”

Schip van de toekomst
De Hydrogenius is uitgedacht met gespecialiseerde partners en ligt zoals gezegd nog op de tekentafel, maar kan snel worden doorontwikkeld wanneer zich een belangstellende aandient. Wouter Besemer: ,,Ik ben heel blij dat ons bedrijf zoveel heeft geïnvesteerd in het ontwikkelen van een nieuw concept met een vertrouwde basis. Technisch is er al heel veel mogelijk, nu moeten we het in de praktijk gaan brengen. Ik kom uit een scheepvaartfamilie en vind het bijzonder dat ik mag meewerken aan de schepen van de toekomst.”

www.saltwater.nl

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..