Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2021 5 Vakmensen en een goede planning: Bij De Waal draait alles door!

Vakmensen en een goede planning: Bij De Waal draait alles door!

De Waal is een van de schroefasspecialisten van Nederland.

De draaibanken draaien momenteel overuren bij De Waal. De Werkendamse machinefabriek heeft het goed druk, zowel met nieuwbouw als reparaties. Voor de veertig lng-binnenvaarschepen van Shell levert De Waal het complete pakket aan voortstuwings- en manoeuvreerproducten. 

Medio september liggen er twee van deze Parsifal-schepen, bouwnummers 4 en 5, aan de Waalkade. Daarnaast gaan ook de reparatiewerkzaamheden gewoon door. Dit vergt het nodige planwerk. “Het is zaak alles zo efficiënt mogelijk te laten verlopen”, vertelt Jeroen van Tilborg, die de leiding heeft over de productie, reparaties en scheepsliften. “Het vergt een goede planning en vakmensen: dat hebben we bij De Waal.”

Drie jaar lang gemiddeld twee schepen per maand aan de kade voor de inbouw van in totaal 80 complete schroefasinstallaties, 160 Easyflow® roeren, 160 Green Award gecertificeerde binnen- en buitenseals en daarnaast nog vele aanverwante producten zoals schroefasremmen, koppelflenzen en hydraulische moeren; dat vergt nogal wat van de planning organisatie. Zeker als hier ook nog regelmatig reparatieklussen tussendoor komen. Loopt alles zoals het zou moeten? Met een lach antwoordt Van Tilborg dat er eigenlijk nooit iets loopt zoals het zou moeten. “Toch komt het altijd goed, mede dankzij onze vakmensen. Nu hebben we bijvoorbeeld onverwachts drie assen ter reparatie erbij gekregen. Dat wordt schuiven tussen de vakmensen die we hebben, de taken moeten even anders verdeeld worden. Elke draaier heeft immers zijn eigen kwaliteiten. We delen de beschikbare mensen zo efficiënt mogelijk in. We komen er altijd uit.”

Schroefasspecialist
De Waal is een van de schroefasspecialisten van Nederland. De machinefabriek levert de assen compleet met lagering in een voorgemonteerde schroefaskoker. Een uniek systeem. Zonder kotteren aan boord wordt de koker met laserapparatuur nauwkeurig en lijnrecht geplaatst. Voor de Shell-schepen levert De Waal onder andere het complete assenpakket, in dit geval gaat het om assen van twaalf meter met drie lagerpunten. “Dat vergt het nodige uitlijnwerk”, vertelt Van Tilborg. De Waal heeft onlangs nog een nieuwe laser aangeschaft, waarmee nog efficiënter gewerkt kan worden. De software van dit nieuwe apparaat is immers zeer gebruiksvriendelijk. Voor de werkzaamheden wordt, naast de andere (conventionele) draaibanken, ook de nieuwste CNC-draaibank gebruikt. Hier worden de meeste assen en schroefaskokers op gedraaid. Deze moderne draaibank verdubbelt de schroefascapaciteit waardoor er nog sneller geleverd kan worden. Hij is uitgevoerd met de nieuwste besturingstechnieken. “Een groot voordeel van deze nieuwe draaibank is dat hij zelf de benodigde gereedschappen, zoals de juiste beitels, verwisselt. De draaier zorgt ervoor dat dit allemaal goed geprogrammeerd wordt”, vertelt Van Tilborg. Elke machine heeft volgens hem zijn eigen kenmerken, net als de bijbehorende draaier. “Een draaier gaat niet graag bij zijn eigen machine vandaan, hij is één met zijn machine. Al kan hij wel meerdere machines bedienen.” Van Tilborg benadrukt nog maar eens dat al het werk niet gedaan kan worden zonder vakmensen. “Iedereen heeft hier zijn eigen kwaliteiten. De een is bijvoorbeeld goed in bussen draaien, de ander in lange assen en weer een ander is gespecialiseerd in kleine onderdelen.” Overigens is De Waal altijd op zoek naar nieuwe vakmensen om het huidige team te versterken.

Geoliede machine
De Waal doet alles in eigen beheer. Als de schroefasinstallatie, inclusief het bijbehorende pakket seals en de koppelflens die aan de elektromotor gekoppeld wordt, door klasse is afgenomen, wordt het hele pakket in de lift ingebouwd. Dit geldt ook voor de Easyflow roeren. Deze worden in series gemaakt in de grote constructiehal, waar alle onderdelen voorradig zijn. Volgens Van Tilborg worden er meestal drie Parsifal-schepen tegelijkertijd opgebouwd. “Ook in deze hal werken weer vakmensen die helemaal op elkaar zijn ingewerkt”, vertelt hij met enige trots. “Ze werken heel snel en alles loopt op rolletjes, ze verstaan hun vak goed. Fantastisch om te zien.” Ook hier geldt dat er soms reparatiewerkzaamheden tussendoor komen, toch lukt het altijd om de klus geklaard te krijgen. “We doen het echt met zijn allen”. 

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..