Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 frontpage 5 VAN DIESEL NAAR WATERSTOF: DE MOTOR DIE NEDERLAND OP DE WERELDKAART ZET

VAN DIESEL NAAR WATERSTOF: DE MOTOR DIE NEDERLAND OP DE WERELDKAART ZET

Peter van der Heijden, Peter Wezenbeek & Jarne Lotens

De omschakeling naar een klimaatneutraal energiesysteem brengt kansen en uitdagingen met zich mee. Met pragmatisch denken en innovatief handelen kun je het verschil maken. Het Brabantse bedrijf NPS Driven bewijst dat. Op dit moment bouwen ze een traditionele DAF motor om naar een innovatieve duurzame waterstofmotor voor gebruik in de bouw, constructie en binnenvaart.

Vergroening als drive
“Het is mijn drive om een concrete bijdrage te leveren aan vergroening. Dat doe ik thuis en in mijn werk. We lenen de aarde van onze kinderen, dus het is onze taak om oplossingen te verzinnen voor duurzaamheidsvraagstukken.” Aan het woord is Peter van der Heijden, Managing Director van NPS Driven. “Samen met collega’s van TNO gingen we vier jaar geleden aan de slag met het ombouwen van de traditionele verbrandingsmotor naar een schoon alternatief. Moderne dieselmotoren kun je met een aantal aanpassingen prima laten draaien op waterstof. Het voordeel is dat zo’n systeem geen schadelijke emissie veroorzaakt en dat het een goedkope oplossing is ten opzichte van batterijen of fuel cells.”

Het werkt uitstekend
Jarne Lotens is R&D Engineer: “Toen ik hoorde dat NPS Driven serieus met waterstof aan de slag ging, wist ik dat ik daarbij wilde horen. Ik ontwikkel de componenten voor de waterstofmotor, waarbij alles op de millimeter nauwkeurig wordt geproduceerd. De bestaande motor gaat daarvoor bijna helemaal uit elkaar. We hebben zelf een brandstof- en ontstekingssysteem ontwikkeld dat ervoor zorgt dat waterstof wordt omgezet in energie. Het mooie is dat alles uitstekend werkt. De motor op de proefstand bij TNO bewijst dat.”

Snel aan de slag
Chief Scientist bij NPS Driven Peer Wezenbeek begeleidt de tests bij TNO en stuurt bij waar dat nodig is. “Het is de software die ervoor zorgt dat de motor doet wat hij moet doen. Eind dit jaar moet dit testtraject afgerond zijn. Begin 2024 kunnen onze eerste klanten al aan de slag in de proeftuin waar we diverse veldtesten uitvoeren. Daarna gaan we verder met de ontwikkeling en kalibratie, zodat we de set op een breder traject kunnen inzetten. Daar gaat ongeveer een jaar overheen. We stoppen er als team veel tijd en effort in om hierin voorop te blijven lopen”.

Betaalbare duurzaamheid
Peter van der Heijden: “Grote spelers in de markt willen hun CO2 footprint verlagen en gaan in zee met de transporteur die hen daarbij kan helpen. Transporteurs die de innovatiestap nu durven te maken, kunnen snel en met beperkte financiële middelen voldoen aan deze eis. Zoals het ernaar uitziet is de inbouw van een waterstofmotor vele malen goedkoper dan elektrificatie of fuel cells. Bovendien kunnen we in Nederland zelf waterstof produceren, waardoor het gebruik van schaarse grondstoffen vervalt. Daarnaast werkt de waterstofmotor praktisch hetzelfde als de dieselmotor. Daardoor is het onderhoud vergelijkbaar en de marktacceptatie hoog.

De uitstoot van stikstof zorgt nu nog voor vertragingen in de bouw. Ook daar zijn ze geholpen met motoren voor generatoren of graafmachines zonder CO2-, stikstof of fijnstofuitstoot. Het voordeel van de waterstofmotor is dat een serviceteam binnen twee dagen leert hoe om te gaan met waterstof. Bouwbedrijven zijn dus snel up and running om met waterstofmotoren te werken.”

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..