Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2021 5 Weerman Gerrit Hiemstra: ‘We kunnen ons niet achter onze kleinheid verschuilen’

Weerman Gerrit Hiemstra: ‘We kunnen ons niet achter onze kleinheid verschuilen’

Dit is de locatie sluis Belfeld in de Maas bij Baarlo tijdens de dramatische overstromingen in Limburg waar normaal tijdens het schutten een flink hoogteverschil is. foto M. Hensen

Weerman Gerrit Hiemstra heeft eigenlijk maar één boodschap: ,,Klimaatverandering is een écht probleem. Het gaat door en wordt erger. Daar is geen speld tussen te krijgen. En CO2 is de oorzaak.”

In augustus verscheen een gezaghebbend rapport van het klimaatpanel IPCC van de Verenigde Naties. Hieruit werd duidelijk dat de klimaatverandering enorm snel gaat. En dat de mens daar overduidelijk de oorzaak van is.

Was je ervan onder de indruk?
,,Het is echt een belangwekkend rapport. Niet dat er veel nieuwe dingen in staan, maar het maakt nog duidelijker wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren: geen olie, geen diesel meer. Voor veel mensen is dit nu nog duidelijker uitgespeld.”

Volgens het IPCC kan de mens de temperatuurstijging nu nog beperken. Mensen vragen zich vaak af waarom we in Nederland zo ‘vooruit moeten lopen’. Kun je aangeven waarom dat zo is?
,,In Nederland zijn we niet uniek. Alle landen moeten veel doen. Maar vooral de westerse landen hebben de grootste verantwoordelijkheid, omdat wij een grote mede-veroorzaker zijn van het probleem. Met onze voetafdruk staan we in de top 30 van de wereld. We kunnen ons dus niet verschuilen achter onze kleinheid.”

Op land kennen we steeds grotere perioden van droogte en heftiger buien, windhozen. De binnenvaart heeft nu al last van lage en hoge waterstanden. Wat voor effecten verwacht je nog meer?
,,Van de stijging van de zeespiegel zal de scheepvaart niet direct iets merken. Wel van die andere effecten die zich vaker gaan voordoen en zelfs op andere momenten dan verwacht. Kijk wat er deze zomer in Limburg, Duitsland en België gebeurde.
We willen klimaatverandering beperken, dus moeten we af van fossiele brandstoffen en emissie van CO2. In die zin is het een eenvoudig probleem. De scheepvaart mag dan een klein aandeel hebben in de totale uitstoot. Het is wel een deel van de hele koek. Onze samenleving is afhankelijk van fossiel en dat moet serieus anders, anders krijgen we grote praktische problemen. Ook de scheepvaart moet daar in mee. Net als de consument. Het enorme vervoer van containers is een van de grote oorzaken van de CO2-uitstoot. De emissierechten lopen ook steeds verder op. Daar gaan we ook als consument voor betalen.’’

,,En zeilend vrachtschip als de Tres Hombres zet geen zoden aan de dijk. En 10 procent minder brandstofverbruik door ondersteunende windpanelen is mooi, maar niet genoeg. Nogmaals, we moeten af van fossiel. Dus is bijvoorbeeld methanol ook geen oplossing. Scheepvaart is een van de lastigste sectoren om emissieloos te maken. Het is echt van een grotere orde dan destijds van zeil naar stoom. Ik denk dat de scheepvaart een lastige periode tegemoet gaat. Want je kunt wel denken dat het niet zo’n vaart loopt, maar dat is niet realistisch.”

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..