Eind van het jaar is het zover. Dan begint TNO in opdracht van Koedood Marine Group met het testen van een Mitsubishi 6 cilinder in combinatie met een nabehandelingssysteem. In de lente van 2021 verwacht het Ambachtse bedrijf de Stage V-certificering in ontvangst te nemen. ,,We gaan ons product 2.500 uur extreem op z’n donder geven en hebben het volste vertrouwen in de uitkomsten.
De certificering gaat gelden voor de hele SR-familie van 500 tot 1690 kW voor voortstuwing en generatorvermogen, volgens afspraak met de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW). ,,Het proefstandprogramma is goedgekeurd. We gaan nu 2.500 uur testen bij TNO. Wij blijven na inbouw verantwoordelijk en aansprakelijk voor de eerste 10.000 draaiuren, om te bewijzen dat het systeem nog steeds voldoet. Daarvoor gaan we de uitstoot en het functioneren online monitoren”, licht directeur Peter Snijders van de Koedood Marine Group toe.
Een andere afspraak is dat Koedood fabrikant wordt van het totaalproduct: een motor en een generiek nabehandelingssysteem. ,,Het is bewezen technologie van een mechanische dieselmotor met een roetfilter en een SCR-katalysator, die de NOx-uitstoot met ongeveer 90 procent terugbrengt”, stelt salesmanager Gertjan de Gelder.
,,Deze combinatie hebben we afgelopen 15 jaar al op tientallen binnenvaartschepen ingebouwd. Met succes. Ons dochterbedrijf Emigreen heeft al honderden nabehandelingssystemen met succes geleverd, ook buiten deze sector.”
Wat is de uitstoot per container?
Koedood ontwikkelt samen met andere partijen een computerprogramma waarbij per container kan worden berekend hoeveel CO₂ en NOx-uitstoot het vervoer kost van A naar B. Arie Koedood: ,,Het doel is aan te tonen aan grote bedrijven, zoals IKEA, Red Bull en Audi, dat de binnenvaart de meest zuinige (CO₂-uitstoot) en schone (NOx) modaliteit is.’’
Toekomst veiligstellen
Aan het testtraject dat nu wordt ingezet, is veel overleg aan vooraf gegaan. Het certificeringstraject was voor de RDW nieuw en onbekend. Snijders: ,,Daarom zijn we supertrots dat het is gelukt tot deze afspraken te komen. Alle motoren testen, is financieel niet haalbaar. De CCR2-motoren zijn ooit ook in één familie gecertificeerd. Wij zijn ervan overtuigd dat dit de beste manier is om vooruit te kunnen, met de hele sector. Dat is hard nodig. De binnenvaart moet keihard aantonen dat het een duurzaam transportmiddel is en het aantal Stage V-motoren moet omhoog. We moeten onze toekomst en die van onze klanten veiligstellen.”
Milieulabel
De champagne wordt bij Koedood echter pas ontkurkt als binnenvaartschippers voor duurzaam transport echt een faire vrachtprijs krijgen. Degenen die nu investeren in groener varen en dat afgelopen jaren ook hebben gedaan, plukken daar wat dat betreft tot nu toe niet de vruchten van. ,,Wij pleiten voor een internationaal milieulabel waardoor ook de koplopers erkenning krijgen voor hun ‘knechtenwerk’.
Eerste binnenvaartschip op waterstof
Koedood ziet bij zijn klanten de interesse naar waterstof groeien. De eerste refit van een binnenvaartschip door het Ambachtse bedrijf in samenwerking met Hybrid Ship Propulsion staat gepland voor mei volgend jaar. Dit schip krijgt drie 20-voets containers aan boord met elk 300 kW aan brandstofcellen van Nedstack. Met dit bedrijf heeft Koedood een nauwe samenwerking voor de marine toepassingen. Gertjan de Gelder: ,,Deze eerste opdracht is een bevestiging dat we op de juiste weg zijn. Qua techniek zijn we er helemaal klaar voor.” De certificering is aangevraagd bij Lloyds. ,,Het is zo’n mooi systeem, heel eenvoudig en zonder uitstoot of geluid. Als deze refit, kunnen velen volgen. Er varen nu al 62 schepen met HSP-voortstuwing, die klaar zijn voor de overstap op waterstof. Dan kan het snel gaan.”
Ook hebben Koedood en partners een mobiel stroomstation op waterstof ontwikkeld met een omvormer naar 400 volt. De eerste is verkocht aan
de bouwwereld.