ESCO Aandrijvingen, toonaangevend in alle denkbare, hybride, aandrijvingen, brengt met de Parallel Hybrid Transmission-unit een bijzondere duurzame noviteit op de markt. Het biedt het schip naast de dieselmotor een extra energiegevende krachtbron.
,,De PHT maakt het mogelijk om eenvoudig te schakelen tussen de dieselmotor en elektromotor zodat het beste van beide op één aandrijflijn optimaal wordt benut in een hybride installatie’’, vertelt Sander van der Plas, outside sales engineer marine bij het bedrijf in Alphen aan den Rijn. ,,Je kan de PHT gebruiken om brandstof efficiënt te benutten en gelijktijdig de elektromotor aanzetten voor extra power. De elektromotor kan ook als generator functioneren. Kortom, een elektromotor waarmee de schipper alle kanten op kan. Uiteraard biedt de hybride aandrijving ook alle andere voordelen van het elektrisch varen. Zoals een stille motor, relatief weinig onderhoud en, zeer belangrijk in deze tijd bij het streven naar emissieloos varen, tevens vriendelijk voor het milieu.’’ De PHT is eenvoudig in het schip te integreren met op maat gemaakte verbindingen tussen de dieselmotor en de keerkoppeling. Het is voorzien van een elastische koppeling om het dieselmotorvliegwiel aan te sluiten en heeft een sterke elektromagnetische koppeling 24 VDC om dieselmotor van de aandrijflijn aan of af te koppelen.
‘De PHT ratio maakt het verschil. Het geïnstalleerd elektrisch vermogen is geheel beschikbaar op de aandrijflijn.’
Sander van der Plas: ,,De PHT heeft een extreem efficiënte schuine tandwieloverbrenging naar PTO/PTI voor de elektromotor. De unieke geïntegreerde verhouding van 1,47 of 1,70 maakt de E-power van het schip geheel effectief op de aandrijflijn. De PHT ratio maakt echt het verschil. Bijzonder is ook dat er geen energie verloren gaat en de batterijen onder het varen kunnen opladen. Dat maakt het systeem circulair en uniek.’’
HYBRID ELECTRIC SOLUTION PACKAGE (HESP)
Daarnaast ontwikkelde ESCO Power een compleet Hybrid Electric Solution Package (HESP). Dit pakket bestaat uit een compacte elektromotor, een complete schakelkast met geïnstalleerde frequentieregelaar, PLC en dieselmotorbesturingskast. Alle hybride functies worden aangestuurd en weergegeven op een 7” touchscreen. Naast vele toepassingen in het buitenland, zijn inmiddels twee projecten in Nederland uitgerust, die in de afrondende fase zijn.
DEMO-SCHIP THE HYBRID
Om de volledige hybride ervaring te ervaren heeft Esco Power het schip The Hybrid gebouwd. Sander van der Plas: ,,Ons hybride schip is uitgerust met het volledig PHT en HESP-systeem waar iedereen zelf kan ervaren hoe naadloos het systeem werkt. Aarzel vooral niet om contact met ons op te nemen voor meer gedetailleerde informatie over dit parallel hybride concept of om een afspraak te maken op The Hybrid.’’