Maritiem Media is uitgever van het Duurzame scheepvaart magazine.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2020 5 Ads van Stigt ook voor voortstuwing in de toekomst

Ads van Stigt ook voor voortstuwing in de toekomst

Foto ter illustratie.

Duurzaam is leidend, weten ze ook bij ads van stigt. Om een grote speler te blijven, is innoveren belangrijk. De aandrijf specialist is gedreven op het gebied van toekomstbestendige voorstuwing.

Zo zijn er projecten waarbij het bedrijf kijkt naar het plaatsen van twee Stage V-motoren op één schroeftas, gekoppeld met een Masson MM W2800 keerkoppeling. Hiermee kan een schip voldoen aan de meest recente emissienormen met bewezen technologie vanuit de vrachtwagenindustrie. ,,Daar moeten we slim mee omgaan’’, weet Sander Snoek, manager sales bij ADS van STIGT. Hij vertelt over drie verschillende types van aandrijflijnen waar nu mee wordt gewerkt.

INLINE HYBRIDE: MINDER GEWICHT EN GELUID
,,Twee nieuwe patrouillevaartuigen van scheepswerf Kooiman varen straks met een parallel-hybride aandrijving, waarbij het aansluiten van twee aandrijvingen op één schroefas mogelijk is. In dit geval zijn dat de elektromotor en een dieselmotor. Deze combinatie bespaart brandstof en verlaagt de CO2-uitstoot. We leverden de moderne ZF 3000 V NR schakelbare tandwielkasten voorzien van een reductie, een opgebouwde PTO en stuwdruklager. Gewicht en geluid spelen hier een belangrijke rol, daarom kozen we voor een Geislinger Gesilco carbon as in combinatie met een Geislinger Carbotorq elastische koppeling.’’

PTI: EEN HYBRIDE TANKER; EEN IDEALE COMBINATIE!
,,Een ander mooi voorbeeld is de hybride tanker Odyssee. Samen met de eigenaar heeft ons team gewerkt aan een passend concept, waardoor zijn tanker nu is uitgerust met een PTO/PTI aandrijving.’’ De Masson W5200 H keerkoppeling is voorzien van een secundaire PTO/PTI, die verbonden is met de elektromotor. Deze combinatie maakt het mogelijk om met enkel de conventionele diesel- of de elektromotor te varen, maar ook om het beschikbare vermogen te combineren.
Bij conventioneel varen, kan de PTO gebruikt worden om de generator aan te drijven voor het boordnet. ,,Wanneer meer vermogen nodig is, kan de elektromotor bijgeschakeld worden voor de boost modus. Hierdoor is het mogelijk om een kleinere conventionele motor te plaatsen. Dit brengt natuurlijk op meerdere vlakken veel voordelen met zich mee.’’

BARKMEIJER GAAT VOLLEDIG ELEKTRISCH
ADS van STIGT heeft twee Masson Marine W4400 NC tandwielkasten geleverd aan Barkmeijer Shipyards. Deze niet-schakelbare reductiekasten worden geïnstalleerd in een duwboot met elektrische voortstuwing. ,,Dit nieuwe type Masson Marine reductiekast is perfect voor een schip met elektrische voorstuwing, onder meer vanwege de ingebouwde stuwdruklager”, legt Sander Snoek uit. ,,Door de geselecteerde reductie hebben we een ‘hoogtoerige’ elektromotor en een lager koppel. Dat geeft de mogelijkheid tot een kleiner formaat elektromotor.’’

AANBOD UITGEBREID
Het ruime assortiment van ADS van STIGT is onlangs uitgebreid met de thruster-systemen van ZF; roerpropellers, tunnel-, boeg- en hekschroeven met een hoogwaardig besturingssysteem. Snoek: ,,Ook ZF timmert met haar thruster-systemen aan de weg als het gaat om verduurzaming van installaties. Zo is het Clean Seal Arrangement ontwikkeld, waarbij is gekeken naar verbetering van afdichtingen. Dit maakt het onder meer mogelijk om te werken met biologisch afbreekbare oliën. Ook is er een conditie-monitoring systeem, waardoor het mogelijk is om voorspelbaar onderhoud uit te voeren op thrusters. Resultaat: standtijden van componenten worden optimaal en de ecologische footprint verlaagd.’’

www.vanstigt.com

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..

En de naam is…

En de naam is…

Port of Amsterdam heeft de naam van het nog te bouwen waterstofvaartuig onthuld. Het schip gaat de Neo Orbis heten,...

Lees meer