MAN Rollo en Concordia Damen hebben samen de handtekening gezet onder de voor MAN Rollo grootste order ooit. Scheepsbouwer Concordia Damen bouwt de komende vier jaar maar liefst 40 nieuwe binnenvaartschepen van het type Parsifal. Deze duurzame tankers worden voortgestuwd door MAN Rollo generatorsets van elk 495 ekW die gebruik maken van vloeibaar aardgas (LNG). Als back-up krijgt ieder schip een MAN Rollo diesel generatorset van 277 ekW aan boord. Wat de overeenkomst een extra bijzonder accent geeft is dat alle motoren Stage V gecertificeerd zijn, wat het milieu tot de grote winnaar van deze deal maakt.
Karel Schuurman, Accountmanager Marine bij MAN Rollo, is opgetogen over de order. Hij vertelt: “Bij MAN Rollo staat duurzame innovatie hoog op de agenda en zijn wij frontrunner in het ontwikkelen van LNG generatorsets voor de maritieme markt. Het conform Stage V certificeren van LNG generatorsets was daarmee een logisch vervolg. Voor motoren boven 300 kW is het heel uitdagend om aan Stage V te kunnen voldoen.”
Grote stap voorwaarts voor LNG-gebruik en Stage V in de binnenvaart
Eerste oplevering eind 2021
De overeenkomst betreft 80 MAN Rollo LNG generatorsets van 495 ekW per stuk en 40 MAN Rollo diesel generatorsets van 277 ekW per stuk. De bouw van het eerste schip begint volgende maand en dit schip wordt in november 2021 opgeleverd. Vervolgens levert Concordia Damen iedere maand een volgend schip op. De schepen worden door Shell gecharterd om minerale oliën te vervoeren tussen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en het Rijn-netwerk.
Goede ontwikkeling
40 nieuwe schepen betekent ook een grote stap voorwaarts voor LNG als brandstof in de binnenvaart. Schuurman legt uit: “LNG ontwikkelde zich reeds in een aantal maritieme markten en nu ook in de binnenvaart. Door de omvang van deze opdracht wordt het aandeel LNG in de sector een stuk groter en dat is een goede zaak. Ik ben dan ook blij dat wij een oplossing hebben kunnen vinden voor Stage V certificering. Deze motoren hebben overigens hun kwaliteiten reeds bewezen in andere maritieme markten met een IMO Tier III certificaat.
Naast deze Stage V ontwikkeling op LNG zijn wij vergevorderd in oplossingen op diesel boven de 300kW en het eerder genoemde Stage V certificaat. In breder opzicht ziet de toekomst er zowel voor onze klanten en het milieu er veelbelovend uit.”