Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2021 5 èTA Shipping: efficiënte en adaptieve kustvaarders

èTA Shipping: efficiënte en adaptieve kustvaarders

Eta 3D Model (ILLUSTRATIE ÈTA SHIPPING).

Een kustvaarder van 6700 dwt die vaart op slechts drie generatoren en met vier bemanningsleden. èTA Shipping verwacht komend jaar de eerste te gaan bouwen, waarna er nog vijf volgen. Alle seinen staan op groen.

Het is een project waaraan Sam Gombra van rederij ÈTA Shipping in Leeuwarden sinds eind 2020 aan trekt vanuit de visie: duurzaamheid door efficiency. ,,Mijn filosofie is dat een schip niet altijd hetzelfde vaarprofiel zal hebben. De technologische ontwikkelingen gaan nu hard. Daarom is het belangrijk een schip te bouwen dat eenvoudig kan worden aangepast en waarop het werk zoveel mogelijk is geautomatiseerd.”

De basis vormt een ontwerp van Groot Ship Design. Door de steile boeg en een zeer efficiënt geconstrueerd achterschip bleek slechts de helft aan vermogen, 1150 kW, nodig om op kruissnelheid te varen en aan de IJsklasse criteria 1A te voldoen. In de loop der jaren is de romp verbeterd en is gekozen voor een vaste schroef. Het schip is modulair opgebouwd waardoor de voortstuwing – eerst dieselelektrisch – later eenvoudig kan worden aangepast aan elke willekeurige energiebron, afgestemd op de ladingroutes.

De schepen kunnen ook varen met maar vier officieren.
,,We hebben de meest arbeidsintensieve processen geautomatiseerd: het ballasten, openen en sluiten van de luiken, en controleren op veiligheid bij afmeren. Het schip wordt bestuurd met een one man bridge. Dit scheelt personeel en dus kosten. Bovendien gaan we weer varen met Nederlandse bemanning om ook deze foodprint te verkleinen.”
Efficiency zit ook in het onderhoud.
De apparatuur aan boord wordt uitgelezen aan de wal, waardoor de reder niet voor verrassingen komt te staan. ,,Die kosten het meeste geld en energie.”

Van idee tot werkelijkheid. Wat komt daarbij kijken?
,,Wil je nieuwe techniek toepassen in een conservatieve wereld, dan gaat daar veel tijd inzitten. Daarom zijn we steeds meer in eigen hand gaan nemen om alle risico’s inzichtelijk te maken en hebben daar partners bij gezocht. Wij gaan de toeleveranciers leveren aan de werf. Dat vergde twee jaar afstemming. Door de gekte in de scheepvaart zijn nu de grondstofprijzen gestegen. Dus moeten de berekeningen weer opnieuw en staan we voor hogere kosten.
Maar de tijd heeft ook nieuwe technieken opgeleverd, zoals de elektromotoren die zeer weinig onderhoud nodig hebben. En de financiers zijn positief. De markt staat onder druk om te vergroenen en de wil om mee te werken wordt steeds groter.”

ÈTA Shipping voorziet meer behoefte aan groene kustvaarders.
,,De afgelopen twaalf jaar zijn er nauwelijks nieuwe shortsea schepen opgeleverd. Nu stijgt de prijs van tweedehandsschepen enorm. Dat is gunstig voor ons en een risico. Maar: de tijd gaat ons gelijk geven. Bij een volgende piek zal er vooral behoefte zijn aan moderne, duurzame schepen: economisch én ecologisch.”
Voor de eerste zes schepen heeft ÈTA Shipping een vaste lading in het vooruitzicht: hout van de Oostzee naar de Middellandse zee voor ForestWave Navigation.

www.etashipping.com

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..