Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2021 5 Teus Vlot Diesel Marine en Diesel Motoren Service (DMS) ‘Met Stage V motoren maken we nu impact’

Teus Vlot Diesel Marine en Diesel Motoren Service (DMS) ‘Met Stage V motoren maken we nu impact’

De Stage V Scania DC13 312A in de machinekamer. FOTO’S TEUS VLOT

Teus Vlot levert dit jaar de Stage V gecertificeerde Scania DC-13 motoren voor zes nieuwbouw tankschepen. De eerste motoren in Europa met een klasse certificaat Stage V voor de tankvaart. ,,Daarmee maken we impact en daar zijn we trots op.”

Het eerste schip vaart sinds het voorjaar, het laatste wordt eind 2021 opgeleverd. ,,De motoren functioneren goed. Ze zijn zuinig en stil”, weet Geert Vlot. De motorisering gebeurde in opdracht van Breko Shipbuilding & Repair. Elk schip bevat twee Stage V voortstuwingsmotoren Scania DC-13 312A, een generatorset met een Scania DC-13 312A en twee generatorsets met een JCB of John Deere motor.
,,We hebben hiermee de primeur, maar de ontwikkelingen gaan snel. Scania ontwikkelt momenteel ook Stage V-motoren met hogere vermogens en Cummins komt begin volgend jaar met de Stage V-motor X15.”

Andere kennis nodig
Ronald Kornet: ,,Wij reviseren en doen groot onderhoud aan een brede range motoren en generatoren, en leveren ook nog steeds CCR2 motoren. Onze klanten zijn daarin uiteraard leidend. Maar we merken wel dat we een nieuw hoofdstuk ingaan met Stage V en de bijbehorende nabehandeling.’’
Het Sliedrechtse bedrijf heeft veel ervaring met nabehandelingssystemen, in de scheepvaart en de industrie. ,,In de Stage V-constructie is het aftertreatmentsysteem afgestemd op de motoren en het gevraagde motorvermogen. Het motormanagementsysteem regelt en bewaakt dit zelf. Deze automatisering vraagt andere kennis en vaardigheden van de inbouwer én gebruiker’’, vertelt Vlot.

Oriënteren
Kornet: ,,Daarover leven veel vragen, want zeker bij hermotorisering is dit een grote omslag. Nu kun je nog kiezen voor CCR2, maar deze motoren zijn steeds minder voorradig en we mogen ze op termijn wettelijk gewoon niet meer inbouwen. Daarom is het goed als mensen zich nu al oriënteren op de mogelijkheden van Stage V: van de werking van aftertreatment tot de vereiste ruimte en omgevingstemperatuur. Om mensen hierin mee te nemen, gaan we een informatiesessie aanbieden aan toekomstige gebruikers en geïnteresseerden.”

Waterstof
Teus Vlot Diesel Marine en Diesel Motoren Service zijn bewust bezig met de toekomst. Al in 2010 ontwierp en bouwde het bedrijf de dieselelektrische hopperzuiger Nicole. Het schip ontving recent een GreenAward certificaat en is voor zijn tijd nog altijd een schoon en zuinig schip. Geert Vlot: ,,We oriënteren ons ook op waterstof. Eerst met een marktonderzoek en we zijn nu bezig met productontwikkeling. Wij willen voorop lopen, zodat we onze klanten goed kunnen blijven adviseren.

Informatie bijeenkomst over Stage V

Wat betekent de inbouw van Stage V motoren en een nabehandelingssysteem voor mijn schip? Hoe werkt deze nieuwe techniek? Teus Vlot Diesel Marine gaat voor klanten en voor lezers van dit Duurzame Scheepvaart Magazine vrijblijvende, algemene informatiebijeenkomsten organiseren.

Aanmelden kan via info@teusvlot.nl

www.teusvlot.com/nl

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..