Conoship International Projects heeft een innovatief, toekomstbestendig en milieuvriendelijk vrachtschip van 3600 dwt ontwikkeld, geschikt voor kust- en riviervaart. Dit schip kan worden beschouwd als de nieuwe standaard voor kruiplijncoasters. De eerste serie van deze dieselelektrisch aangedreven vrachtschepen zullen in 2022 worden gebouwd op de Fosen Yard in Emden, Duitsland.
Bron: Netherlands Maritime Technology
Nieuwe standaard voor kruiplijncoasters
Dankzij het doordachte dieselelektrische aandrijfsysteem, de vergrote schroef in combinatie met een ConoDuctTail® en de geoptimaliseerde romplijnen zal het brandstofverbruik van dit schip het beste in haar klasse zijn, vooral bij wind en golven. Om de prestaties nog verder te verbeteren, is het ontwerp geoptimaliseerd voor windondersteunde voortstuwing, aangezien het is voorbereid voor de plaatsing van twee Econowind VentiFoils®, die het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met ongeveer 10% zal verminderen, afhankelijk van de vaarroute.
Toekomstbestendig ontwerp
Het ontwerp is in hoge mate toekomstbestendig. De EEDI van het schip, zoals berekend voor een diesel-aangedreven schip, ligt al onder de fase 3 eisen. Bovendien wordt de omschakeling naar toekomstige brandstoffen zoals vloeibare waterstof of ammoniak vergemakkelijkt door een intelligent indelingsontwerp, waarbij vanaf het begin van het ontwerpproces rekening is gehouden met de eisen van de toekomstige brandstoffen.
Belangrijkste kenmerken van CIP3600 vrachtschip:
Totale lengte 88.00 m
Breedte 13.20 m
Diepgang ontwerp 4.30 m
Diepgang maximaal Laadvermogen @ T = 5.00 m
Ruimvolume 3,640 t 180,105 cu.ft
Snelheid 10.00 kn
Behaalde EEDI ongeveer 35% onder de vereisten van fase 3.
Terug naar het Noorden
Door productievriendelijke bouwprincipes, geoptimaliseerde logistiek en verhoogde mogelijkheden voor series,kan de bouw van deze schepen concurrerend worden uitgevoerd op diverse scheepswerven in Noordwest-Europa.
“We zijn er erg trots op dat dit ultra-brandstofzuinige vrachtschip is ontwikkeld volgens onze filosofie om in serie te bouwen in het Noorden van Europa”, zegt Maarten Sickler, directeur van Conoship International Projects (CIP).
Het project is geïnitieerd door Conoship International Projects op basis van uitgebreid marktonderzoek. Conoship International Projects heeft dit schip proactief in de markt gezet, opdrachtgevers gezocht en scheepswerven gezocht. Bovendien heeft CIP actief bemiddeld tussen financieringsinstellingen, eigenaar en scheepswerf.
“We zijn zeer verheugd met de order”, zegt Carsten Stellamanns, managing director van Fosen Yard Emden. “Het is de bedoeling dat deze order een vlaggenschipproject wordt en andere soortgelijke projecten naar de regio lokt. Sinds 2019 is het onze intentie ommet Fosen Yard Emden GmbH, als lid van de Fosen Group, de scheepsbouw in Duitsland weer op gang brengen, althans in bepaalde segmenten. De werf in Emden is gevestigd op een terrein van meer dan 550.000 m2 en heeft een lange traditie in het bouwen van verschillende soorten schepen. Met haar 100 werknemers is zij in staat hoge kwaliteit te bouwen tegen concurrerende prijzen.”
De bouw van deze eerste serie van 6 vrachtschepen staat gepland voor het voorjaar van 2022, terwijl de gehele serie naar verwachting in 2023 zal worden opgeleverd.
Voor meer informatie over THE FUTURE-PROOF CONOSHIP 3600 TDW GENERAL CARGO VESSEL, bezoek www.conoship.com