Met de Nijmegen Max en de Den Bosch Max Blauw en Groen beschikt BCTN over drie binnenvaartschepen die er klaar voor zijn: varen op batterijen. Directeur Joop Mijland verwacht dat de infrastructuur en de energiecontainers nog voor half 2021 gereed zijn en de schepen emissieloos hun vracht kunnen vervoeren.
De Nijmegen Max maakte in de zomer van 2020 zijn testvaart, de Den Bosch Blauw en Groen worden afgebouwd bij Concordia Damen in Werkendam en komen respectievelijk eind 2020
en begin 2021 in de vaart. Vooralsnog met een hybride voortstuwing.
ZES, Zero Emission Services, gaat de verwisselbare energiecontainers leveren. En met ZES, Engie en Stedin werkt BCTN aan de laadinfrastructuur bij de terminals in Nijmegen, Alblasserdam en Den Bosch. In Nijmegen ligt de terminal naast het duurzame energiepark van Engie. Ook op de andere locaties moet de hub dicht tegen de terminals aanliggen. ,,Wij willen snel batterijcontainers kunnen lossen en laden. Maar tegelijkertijd moet de oplaadfaciliteit ook toegankelijk zijn voor derden, zoals machines en elektrische wagens. Zo kan een gemeente het elektrisch vervoer ook stimuleren.” Om vergunningsperikelen te voorkomen werken de partners een overkoepelende aanpak uit. Dit moet een voorsprong bieden in de aanvraag van de vergunningen.
Daarnaast is BCTN in gesprek met zijn vaste partners over het vergroenen van hun schepen in de komende vijf tot tien jaar. Ook is het bedrijf betrokken bij de refit van de MS Maas, dat in samenwerking met Future Proof Shipping, geschikt wordt gemaakt voor voortstuwing op waterstof.
MEER DAN GEMOTIVEERD
,,We zijn het aan onszelf verplicht om mee te gaan met de wensen van de maatschappij en van de klanten, zoals Heineken”, stelt Mijland. ,,Drie jaar geleden keek ik uit over de rivier en vroeg mezelf af hoe we deze ontwikkeling tot stand moesten brengen. Daarvoor heb je partijen nodig die met hetzelfde enthousiasme aan de gang gaan. We hebben de tijd mee, de noodzaak is duidelijk en we zijn meer dan gemotiveerd om met elkaar te werken aan een schone binnenvaart.”
SAMEN VOOR ZERO EMISSIE
ZES, Zero Emission Services, is opgericht door ING, Engie, Wärtsilä en het Havenbedrijf Rotterdam om de binnenvaart en short sea een nieuw, schoon en betaalbaar vervoersysteem te bieden. Bij de eerste ontwikkelingen van de energiecontainers en uitrol van laadstations wordt het ondersteund door het ministerie van I&W. De Alphenaar is aangekondigd als eerste schip dat volledig elektrisch aangedreven Heinekenbier van Alphen aan den Rijn naar Moerdijk gaat varen.