Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2020 5 ‘Methanol haalbaar als alternatieve brandstof’

‘Methanol haalbaar als alternatieve brandstof’

Artist impression: Green Maritime Methanol

Methanol als brandstof is haalbaar voor een groot deel van de schepen die Nederlandse havens aandoen (veerboten, containerschepen en stukgoedschepen) met
kleine aanpassingen aan de dieselmotoren. Het is op grote schaal beschikbaar, kan op een duurzame manier worden geproduceerd en wordt gemakkelijk opgeslagen aan boord van schepen.

Dat concludeert het Green Maritime Methanol-consortium in november 2020 uit onderzoek naar alle literatuur over deze schone brandstof. ,,Vloeibaar methanol heeft vanwege zijn mindere energiedichtheid wel twee keer zoveel tankruimte nodig als diesel. Of men moet vaker bunkeren”, zegt Pieter ’t Hart van het consortium. En de productie van bio-methanol moet fors omhoog. De zeevaart verbruikt nu immers 700 miljoen ton aan brandstof per jaar.

RIJKSREDERIJ
De Rijksrederij en de Koninklijke Marine zien kansen voor
hun nieuwe schepen. De vloot van de Rijksrederij met een gemiddelde leeftijd van 23 jaar is dringend toe aan vervanging. Voor schepen die alleen overdag varen, is varen op batterijen of waterstofcellen een oplossing. Voor zeegaande en snelle schepen is groene methanol een potentiële brandstof, aldus projectleider Loek Verheijen tijdens het TKI-event ‘Maritime with a mission’: ,,Belangrijk is dat we starten met pilots en kennis opdoen.”
Uit onderzoek van het consortium blijkt ook dat de 75 meter lange en 13 meter brede hydrografische onderzoeksschepen van de Koninklijke Marine (RNLN) geschikt zijn om te varen op methanol. Diverse motormerken hebben afgelopen jaar getest met methanol als brandstof. De Stena Germanica, een van de grootste ferry’s ter wereld, vaart nu vijf jaar op methanol. Stena Bulk laat samen met Proman Shipping twee methanol aangedreven schepen bouwen, die begin 2022 in de vaart komen.


FABRIEK IN NORTH SEA PORT
De aanmaak van methanol op grote schaal komt op gang. In de Belgische North Sea Port investeren private en publieke partners 140 miljoen euro in het North-C-Methanol-project. Samen zullen ze 44.000 ton groene methanol aanmaken voor de lokale chemische en duurzame energie-industrieën en als brandstof voor schepen en treinen. En gezamenlijk verminderen deze partners jaarlijks de CO2-emissie met 140.000 ton. Ter vergelijking: bijna 6 miljoen bomen zorgen per jaar voor dezelfde hoeveelheid CO2-reductie.

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..