Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2020 5 Xeamos wil grip op emissiereductie in binnenvaart verder vergroten

Xeamos wil grip op emissiereductie in binnenvaart verder vergroten

Afbeelding van een MPAT systeem (Marine Propulsion After Treatment systeem): een all-in-one oplossing voor uitlaatgas-nabehandeling, specifiek voor de binnenvaart ontworpen.

Xeamos BV, gevestigd in Wijchen, is in februari 2017 opgericht als joint venture van NPS Diesel en Solfic Energy & Emission. Solfic was in ruim tien jaar tijd uitgegroeid tot specialist op het gebied van emissiereductie met behulp van nageschakelde techniek. Begin vorig jaar is ervoor gekozen om Solfic en Xeamos te fuseren en onder de naam Xeamos door te laten gaan.

Wout Pluijmert

Als motorenspecialist heeft NPS Diesel in de loop van de jaren een bijna wereldwijd sales en servicenetwerk opgezet voor generatoren voor de luxe jachtenbouw. Xeamos en NPS maken deel uit van de Lumipol groep, waaronder meerdere bedrijven vallen die werken met verbrandingsmotoren. Directeur Alwin de Kock legt uit waartoe Xeamos in staat is. Wij zijn een Nederlands bedrijf dat als ingenieursbur ”eau gespecialiseerd is in emissiereductiesystemen. Xeamos heeft, met inmiddels vijfentwintig medewerkers, veruit de meeste systemen geleverd in de maritieme sector. Je kunt dus gerust zeggen dat we weten welke eisen er in de maritieme sector aan een emissiereductiesysteem gesteld worden. ”

CERTIFICERING
Om aan de nieuwe Stage V-eisen voor de binnenvaart te kunnen voldoen, moeten motorenfabrikanten straks standaard af fabriek hun nieuwe motoren van een SCR-systeem en roetfilter voorzien. Er is voor nieuwe motoren tot 300 kW in bestaande schepen tot 1 januari 2022 ruimte om CCR2 motoren in te bouwen. Voor motoren boven de 300 kW geldt nu dezelfde einddatum voor inbouw van CCR2 motoren. Bestaande motoren mogen onbeperkt door tot bijvoorbeeld een lokaal havenbedrijf stelt dat zij alleen schepen in hun haven verwelkomen die voldoende ‘groen’ zijn. ,,Het moment kan ontstaan dat grote opdrachtgevers ook voor vracht hun volledige keten groen willen hebben. Veel havenbedrijven willen hierin een voortrekkersrol vervullen. Voorbeelden zijn Rotterdam, Amsterdam en Hamburg. Zij hebben nu al het beleid om de schoonste technologieën te stimuleren.’’

STAGE V
Om te voorkomen dat goed functionerende bestaande motoren onnodig moeten worden vervangen, heeft Xeamos goede oplossingen om ook deze aan de Stage-V emissiewaarden te laten voldoen. De ervaring is er. Xeamos heeft intussen het grootste deel van alle nabehandelingssystemen in de binnenvaart geleverd. Deze systemen draaien, wat de emissies betreft, op Stage V-niveau of zijn hierop voorbereid. Deze systemen zijn echter niet officieel gecertificeerd, omdat alleen de combinatie van motor en nabehandelingssysteem als één geheel voor certificering in aanmerking komt. Wel kan ermee aanspraak worden gemaakt op het energie/milieulabel-systeem dat op dit moment opgezet wordt.

SUBSIDIE
Onlangs is bekend geworden dat de overheid tot en met 2029 voor de binnenvaart 79 miljoen euro ter beschikking heeft gesteld voor retrofit SCR en roetfilter systemen op bestaande motoren. Binnen Xeamos is er veel ervaring met eerdere subsidiepr”ogramma’s voor vergroening in de binnenvaart en we kunnen desgewenst de aanvraag en verdere administratieve afhandeling ervan begeleiden. We zien dit als een extra stukje dienstverlening richting onze klant.”

www.xeamos.com

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..