Met de groei van het aantal windparken op de drukbevaren zeeën groeit de kans op aanvaringen. Binnen enkele jaren worden de windmolens en de Nederlandse elektriciteitsvoorziening daarom beschermd door autonoom, batterij elektrisch varende schepen.
Het lijkt nog futuristisch, maar een consortium van maritieme bedrijven merkt grote belangstelling voor zijn gezamenlijk ontwikkelde Autonomous Guard Vessel (AGV). Ook de Nederlandse kustwacht voorziet in de nabije toekomst beveiliging met dergelijke schepen. ,,De huidige beveiligingsschepen zijn verre van duurzaam en ook de werkomstandigheden zijn niet aantrekkelijk. Zo zijn wij met elkaar gekomen tot het huidige autonoom varende, elektrisch aangedreven ontwerp”, vertelt Rolph Hijdra, Autonomous Research Lead van C-Job Naval Architects. Het ontwerpbureau vormt samen met SeaZip Offshore Service, Sea Machines, MARIN, en eL-Tec elektrotechnologie BV het consortium. Dat is bij het ontwerp ondersteund door LISA, een community voor maritieme professionals.
SLIMME SCHEEPSTECHNOLOGIE
De AGV vol slimme scheepstechnologie kan worden ingezet om offshore constructies, van windmolenparken en offshore transformatorstation tot kabelroutes te beschermen, via camera’s en radars. En communiceren met een shore control center of rechtstreeks met schepen die de windmolenparken op onveilige afstand naderen.
Vanwege het ontbreken van accommodatie is het schip kleiner, heeft een lager aandrijfvermogen nodig en leidt dus tot lagere kosten. Daarnaast is het schip zo ontworpen dat het bij plotseling kapseizen weer vanzelf recht op komt te liggen en zich zodoende kan redden in snel veranderende omstandigheden. Hijdra: ,,We hebben veel contact met potentiële kopers en zijn bezig het ontwerp te finetunen, om het uiteindelijk aan te bieden aan de markt.” Hij verwacht dat deze autonome, schone schepen nog voor 2030 onze offshore windmolenparken zullen beschermen.