Met KEES biedt Koedood Dieselservice de binnenvaart dé duurzame oplossing voor een vermogen tot 1250 kW. Het ‘Koedood Engine and Emission System’ bewees op de TNO-testbank nog schoner te zijn dan was gecalculeerd.
,,De testen met de Mitsubishi 6 cilinder en ons Emigreen nabehandelingssysteem zijn super verlopen”, vertelt sales director Gertjan de Gelder. ,,Als de motor is ingelopen, de blokken langer draaien en gezet zijn, geeft hij hele mooie waarden. Wij zijn er supertrots op. Wij wisten dat het kon, maar het bewijs in nu geleverd: een mechanische dieselmotor met een roetfilter en een SCR-katalysator, brengt de NOx-uitstoot met nog meer dan 90 procent terug.”
Behalve de SR-familie staat nu ook de SA op de proefstand in het Powertrain Test Centre van TNO. De uiteindelijke certificering geldt voor de hele SR- en SA-familie van 470 tot 1250 kW voor voortstuwing en generatorvermogen.
Om het product nog verder te optimaliseren is met Mitsubishi Turbocharger en Engine Europe B.V een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Gericht op de ideale instellingen voor uitstoot, duurzaamheid, betrouwbaarheid en economie voor de wereldwijde klanten.
Nieuwe naam
Koedood is nu ook fabrikant van het totaalproduct: een motor en een generiek nabehandelingssysteem.
Deze combinatie gaat verder onder de naam KEES: Koedood Engine en Emission System. Het eerste schip MTS Lynsey met dit product onder de nieuwe naam vaart sinds september. De afgelopen vijftien jaar heeft Koedood echter al tientallen schepen uitgerust met deze schone techniek.
Want de Koedood Marine Group, met zijn dochterbedrijven Emigreen en Hybrid Ship Propulsion, is al vele jaren een kennispartner in innovatie. Met als inzet: het verduurzamen van de binnenvaart en klanten vooruit helpen.
Breder leveringspakket
De overname van het ruim 60 jaar oude Ambachtse bedrijf door het Duitse familiebedrijf August Storm halverwege 2021 biedt daarvoor nog meer mogelijkheden. ,,We versterken elkaar voor 100 procent, ook in duurzaamheid”, stelt De Gelder.
Koedood is dealer van Mitsubishi. Ook Storm is dealer van Mitsubishi en Scania, en servicebedrijf voor motoren en stationaire generatoren voor landvoertuigen en vaartuigen van alle motormerken in vermogens tussen 100 en 7.000 kW. Sales manager Wim Boom: ,,Hiermee is ons leveringspakket flink uitgebreid. En wij kunnen met onze producten ook de Duitse markt bedienen. De overname biedt bovendien allerlei kruisbestuivingen om ook andere markten, zoals de offshore, dredging én de industrie, met onze producten op een schoner niveau te brengen.’’
Waterstof en methanol
August Storm is ver in de ontwikkeling van de toepassing van methanol in refit en nieuwe motoren. Ook dit sluit aan bij de innovatieve ontwikkelingen binnen de Koedood Marine Group. Samen met onder meer de Kooiman Marine Group is een 20ft container ontwikkeld met waterstof fuell cellen: de K2. Drie van deze containers met elk 300 kW aan brandstofcellen van Nedstack worden voor het eerst geplaatst in refit van De KVB Maas van Future Proof Shipping. Ook het nieuwbouwschip Antonie krijgt K2’s aan boord.
Boom: ,,Modulaire oplossingen worden de toekomst. We zien vraag uit de markt. Met ons dochterbedrijf Hybrid Ship Propulsion hebben we ruim 60 schepen voorzien van een hybride voortstuwing. Deze zijn klaar voor de overgang naar waterstof. En Storm is bezig met innovatieve oplossingen op het gebied van methanol. Zo werken we samen toe naar een nog breder productpakket voor onze klanten.”
‘One service’
Storm en Koedood bieden aan de offshore het gunstige ‘one service’-pakket. ,,Wanneer op een platform of baggerschip onderhoud moet plaatsvinden of iets moet worden vervangen, dan is één gespecialiseerde monteur in staat dit uit te voeren voor meerdere motoren, generatoren en compressoren. Mocht er iets kapot zijn, dan kunnen wij vanuit Hendrik-Ido-Ambacht ook snel onderdelen leveren. Met ons moederbedrijf Storm kunnen we markten uitbouwen en nieuwe technieken verder brengen. Hoe mooi is dat.’’
Vertrouwd
Blijft staan dat het vertrouwde bedrijf Koedood Diesel Service en de zusterbedrijven Emigreen en Hybrid Ship Propulsion onder eigen naam verder werken aan het ontwikkelen van producten. Op de werf met een eigen kade van 140 meter blijft Koedood schepen onderhouden, hermotoriseren of compleet afbouwen. Ook op locatie elders biedt het bedrijf 24/7 onderhoudsservice en reparatie. Koedood heeft verschillende motoren, generatoren en onderdelen direct uit eigen voorraad leverbaar.