Het Papendrechtse ingenieurs- en adviesbureau Saltwater heeft een concept ontwikkeld waarmee schepen op waterstof kunnen varen. Daarvoor is een nieuw type tanker ontworpen. De brandstof wordt geleverd in een container die aan dek staat. Het concept heet Hydrogenius.
In de visie van Saltwater Engineering gaat waterstof een prominente rol spelen in de toekomstige klimaatneutrale binnenvaart. Als basis is gekozen voor een conventionele indeling en de afmetingen van het Europaschip: 85 x 9,50 meter. De accommodatie is zo ver mogelijk naar het achterschip geplaatst. Door het ontbreken van een traditionele hoofdmotor is het achterschip korter dan normaal. Het stuurhuis staat vrij van de accommodatie en kan zakken tot dekniveau.
Langer voorschip
In het voorschip is ruimte gereserveerd voor de powerplant. Daarboven is op het dek plaats voor de uitwisselbare opslagtanks met de brandstof. Het resultaat is een langer voorschip met als gevolg dat de ladingzone verder naar het achterschip verschuift.
Het voordeel hiervan is volgens de ontwerpers dat het voorschip een meer ‘gestrookte’ vorm heeft gekregen, die in vergelijking tot reguliere binnenvaarttankers van eenzelfde tonnage zorgt voor minder weerstand en een lager brandstofverbruik.
Obstakels
Saltwater heeft voor het concept samengewerkt met partners die gespecialiseerd zijn in brandstofcellen en verwarmingssystemen. Het bureau erkent: “Uiteraard zijn er nog de nodige obstakels op de route naar emmissievrij varen.”
“Maar door het gesprek met verschillende partijen aan te gaan, blijkt er veel draagvlak te zijn voor innovatie en verduurzaming in de binnenvaart. De scheepseigenaren staan open voor alternatieve brandstoffen en de ontwikkeling bij leveranciers staat ook zeker niet stil.”
In de whitepaper Hydrogenius – de kracht van water wordt het nieuwe concept uitgelegd. downloaden op de website van Saltwater.