Maritiem Media is uitgever van het Duurzame scheepvaart magazine.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2020 5 Verhaar Omega en De Waal lanceren vol trots de Equadrive®

Verhaar Omega en De Waal lanceren vol trots de Equadrive®

Foto Equadrive®.

De nieuwe 360 graden draaibare, volledig elektrische poddrive van Verhaar Omega en De Waal is gereed: de EQUADRIVE®. In de vorm van ruimtebesparing aan boord, rechtstreekse schroefaandrijving zonder tandwielen, natuurlijke waterkoeling en een fluisterstille werking biedt de EQUADRIVE® veel voordelen.

Mark Verhaar en Marco de Waal introduceren hun innovatie: ,,Het grote voordeel van de EQUADRIVE® is dat je veel ruimte kunt besparen in het achterschip. Waar een schroefasopstelling, keerkoppeling en een hoofdmotor veel ruimte in beslag nemen in machinekamer of achterschip, is dit met de EQUADRIVE® niet het geval. Het hele powerstation kan in het voorschip geïnstalleerd worden.’’


Er zijn verschillende manieren waarop de EQUADRIVE® kan worden toegepast:
• Vrijdraaiend, 360 graden, met of zonder straalbuis, inclusief sleepcontact bovenin
• Vrijdraaiend, 2x 110 graden, met of zonder straalbuis, met extra lage bovenbouw
• Vast opgesteld (niet draaibaar) met straalbuis en roeren

Bijkomend voordeel is dat de schroef direct omkeerbaar is. Hierdoor hoef je bij het achteruitvaren niet de hele drive 180 graden te draaien, zoals meestal bij een Z- of L-drive het geval is. Dit maakt de EQUADRIVE® direct vertrouwd voor iedere schipper die gewend is aan de conventionele aandrijving met roeren. Voor schepen die vaak op de Boven-Rijn varen is er een alternatief om de EQUADRIVE® vast op te stellen (niet draaibaar) met erachter traditionele roeren.

VEILIG EN VERTROUWD
Er is alles aan gedaan om middels diverse alarmeringen de EQUADRIVE® zeer vertrouwd te maken. Oliegevuld maken is hier één voorbeeld van. Uit research is gebleken dat de weerstand van een oliegevulde elektromotor nauwelijks toeneemt ten opzichte van een traditionele E-motor die niet in olie draait. De olie wordt met een headertank onder lichte overdruk gehouden ten opzichte van het buitenwater. Hierdoor kan er geen buitenboordwater bij de E-motor komen. Vanaf de schroefkant naar de E-motor zijn zelfs twee afdichtingen achter elkaar geplaatst met een extra veiligheid. De tussenruimte tussen beide afdingen is gevuld met milieuvriendelijke koelvloeistof, die ook bewaakt wordt. De EQUADRIVE® is voorzien van een filtratiesysteem waarbij de olie schoon blijft en er geen vuil tussen de rotor/stator kan komen. De lagers worden continu bewaakt met sensoren. Hierdoor is de conditie van de lagers (eventueel op afstand) eenvoudig te bewaken.

SAMENWERKING
De productie van de gloednieuwe EQUADRIVE® is een mooie samenwerking tussen Verhaar Omega en De Waal, twee gerenommeerde familiebedrijven met een lange historie. Gezamenlijk beschikken ze over veel ervaring in de wereld van boegschroeven en manoeuvreersystemen. Verhaar houdt zich druk bezig met de ontwikkeling van de EQUADRIVE® en beschikt over alle kennis. De machinale bewerkingen, verdere productie, en complete assemblage verzorgt De Waal, inclusief eventueel de inbouw. Dat laatste kan ook elders. Het feit dat de Werkendamse machinefabriek over de juiste faciliteiten beschikt zoals kades, scheepsliften en een moderne machinefabriek, maakt het erg vertrouwd.
Gezamenlijk kunnen de bedrijven een 24/7 servicedienst bieden, met monteurs die door het hele land wonen. Vol trots is de EQUADRIVE® door beide partijen voor het eerst getoond op de beurs in Kalkar. Inmiddels is de nieuwe Equadrive al onder een schip geplaatst en worden de eerste kilometers afgelegd. Mark Verhaar is al met diverse partijen in gesprek om toekomstige schepen mogelijk te mogen voorzien van deze revolutionaire elektrische voortstuwing.

www.verhaar.com www.dewaalbv.nl

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..

En de naam is…

En de naam is…

Port of Amsterdam heeft de naam van het nog te bouwen waterstofvaartuig onthuld. Het schip gaat de Neo Orbis heten,...

Lees meer