Maritiem Media is uitgever van het Duurzame scheepvaart magazine.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2020 5 Zeilpanelen hebben de wind mee

Zeilpanelen hebben de wind mee

Frisian Sea. (Foto Econowind)

Na het vrachtschip Ankie en de Frisian Sea wordt ook MV Tharsis uitgerust met zeilpanelen van eConowind uit Groningen. De drie schepen draaien mee in een Europees onderzoek naar innovatieve aandrijvingstechnieken met behulp van wind, het zogenoemde WASP-project (Wind Assisted Ship Propulsion).

Het vrachtschip van Tharsis krijgt twee units met aluminium ‘vliegtuigvleugels’ met flaps en een ‘achterstaartje’ waardoor het zeil zelf zijn stand ten opzichte van de wind regelt. ,,Dit wordt een eenvoudiger, minder prijzig systeem”, vertelt Frank Nieuwenhuis van eConowind. Hij is blij dat ondanks de lage olieprijzen rederijen investeren in deze nieuwe technieken.
,,Er is veel belangstelling. De drie koplopers die het avontuur aandurfden, zijn ondersteund via de subsidieregeling Duurzame Scheepvaart. Maar na de doorontwikkeling zullen de prijzen dalen en worden de zeilen voor meer ondernemers interessant.”

ZEILEN NAAR 16 METER
eConowind heeft nu drie wind-assist producten. De vaste Ventifoil-unit met twee vleugels is begin 2020 geplaatst op vrachtschip Ankie van de Groningse rederij Van Dam Shipping. De vleugels worden in 2021 verlengd tot 16 meter, voor een nog beter resultaat. Wanneer de Ankie de zeilen gebruikt, draait de aandrijftrein zo economisch en langzaam mogelijk. ,,Er is een toename van de snelheid van 11 procent ervaren en een brandstofbesparing van 12 procent.”

KANTELPUNT
Bij de Frisian Sea van Boomsma Shipping wordt een soortgelijk principe toegepast, maar semimobiel. De vleugels komen op twee locaties op de luiken. Een kraan kan de units verplaatsen als de luiken open moeten en hen daarna weer op hun plek zetten. Ook het dieselelektrische vrachtschip MV Tharsis krijgt een mobiel systeem, maar dan met TwinFoils.
,,We proberen altijd zo min mogelijk brandstof te gebruiken op onze wekelijkse reis van Duisburg naar de oostkust van het Verenigd Koninkrijk. Dat doen we met behulp van stromingen en getijden en het optimaliseren van ons schema. Het toevoegen van windondersteunde voortstuwing zal ons brandstofverbruik verder verminderen. Vooral interessant is om te zien hoeveel het kantelpunt van het starten van een tweede generator zal verschuiven”, zegt Jan Albert Bosma, mede-eigenaar van Tharsis Sea-River Shipping. Begin volgend jaar worden de ‘zeilen’ geplaatst en kunnen de effecten op de voortstuwing van de drie schepen worden bestudeerd.


80 METER HOOG
In Zweden komt naar verwachting in 2024 een nieuw 200 meter lang vrachtschip in de vaart. Met vijf enorme, inklapbare zeilen van staal en composiet zou het schip 90 procent minder CO2 uitstoten dan de huidige zeeschepen, aldus Wallenius Marine. De 80 meter hoge ‘zeilen’ kunnen in een telescopische constructie uitschuiven. Volgens het Zweedse zeevaartbedrijf steekt het schip straks in twaalf dagen de Atlantische Oceaan over. (Foto: Wallenius Marine)

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..

En de naam is…

En de naam is…

Port of Amsterdam heeft de naam van het nog te bouwen waterstofvaartuig onthuld. Het schip gaat de Neo Orbis heten,...

Lees meer