Maritiem Media is uitgever van het Duurzame Scheepvaart MGZN.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2020 5 ‘Binnenvaart als varend zonnepark’

‘Binnenvaart als varend zonnepark’

Foto ter illustratie.

Varen op zonne-energie is een stap dichterbij. Sinds november vaart de Oleander met een eerste proefopstelling met solarluiken door Europa. Binnenvaartschepen met een elektromotor zouden met solarluiken ruim 10 procent brandstof kunnen besparen.

Deze speciale luiken met zonnepanelen zijn ontwikkeld door Damen Shipyards, luikenbouwer Blommaert Aluminium en zonnepaneel-specialist Wattlab. Een binnenvaartschip dat gemiddeld 850 vierkante meter aan oppervlak beschikbaar heeft, kan dankzij deze luiken jaarlijks tot 100.000 kilo minder CO2 uitstoten, zeggen de partijen. Vergelijkbaar met de uitstoot van 700 vluchten van Amsterdam naar Parijs. Behalve voor de voortstuwing kan het boordnet draaien op de zonne-energie en is een schip minder afhankelijk van zijn dieselgenerator en van walstroom.

VAREND ZONNEPARK
,,Ik wil al jaren de energie van de zon die op mijn schip valt benutten. De voordelen zijn talrijk, minder uitstoot, minder slijtage van generatoren en minder brandstofverbruik, wat de exploitatiekosten drukt”, zegt de kapitein-eigenaar van de Oleander. Tom Blommaert, eigenaar van Blommaert Aluminium: ,,We willen een bijdrage leveren aan de behoeften van de huidige en de komende generaties. Duurzaamheid is daarin een belangrijk thema.”
Bo Salet, medeoprichter van Wattlab: ,,Wij dromen van emissieloze transportschepen die, als ze stilliggen, groene energie opwekken voor bedrijven of huishoudens in de buurt. Zo willen we de binnenvaart transformeren tot varende zonneparken.” Het Rotterdamse bedrijf deed eerder projecten voor onder meer Airbus & Picnic.

PRAKTIJKTEST
Een jaar lang vergaren de partijen praktijkkennis over de energieopbrengst, robuustheid en gebruiksvriendelijkheid van de luiken. In de loop van 2021 verwachten zij met een eerste systeem op de markt te komen. De eerste ontwikkeling en proefopstelling is opgezet met steun van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat via de subsidie Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovatie. De doorontwikkeling wordt gesteund door CityLab010 vanuit de gemeente Rotterdam.

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..