Maritiem Media is uitgever van het Duurzame scheepvaart magazine.

Home 5 Duurzame Scheepvaart MGZN | 2020 5 ‘Fair Play en meer veiligheid aan boord’

‘Fair Play en meer veiligheid aan boord’

FOTO: STC / NOVA COLLEGE, E.LENGKEEK.

Schippers en matrozen voor de binnenvaart die over dezelfde opleiding, kennis en communicatievaardigheden beschikken. Daaraan wordt in het Europese programma Competing achter de schermen keihard gewerkt. ,,Vanaf 2022 maakt het dan niet meer uit in welk land je je diploma hebt behaald. Daarmee verdwijnt oneerlijke concurrentie en gaat de veiligheid aan boord omhoog.”

Het gelijktrekken van alle opleidingen moet in januari 2022 geregeld zijn, is in 2017 vastgelegd in een Europese richtlijn. Vanuit het Rotterdamse STC jaagt projectleider Jan Smallegange de deelnemers in acht landen aan. Gezamenlijk wordt het onderwijsmateriaal beoordeeld, aangepast en aangevuld met bijvoorbeeld filmpjes, vragen, quizzen en serious gaming.
Al het materiaal wordt vertaald naar het Engels en komt gratis beschikbaar op papier en online via de vereniging van opleiders EDINN. Ook de toetsen, examens en auditlijsten worden gestandaardiseerd. Elk land zorgt voor borging binnen de onderwijsinstanties. Dat zijn de afspraken binnen Europa.


SKILLSEA: ZEEVARENDEN FUTEREPROOF
Voor de zeevaart wordt eveneens gewerkt aan aanpassingen van opleidingen om de maritieme sector futureproof te maken en te houden. Uit onderzoek in 2020 blijkt dat Europese maritieme professionals, zowel op zee als aan de wal, meer les moeten krijgen in duurzaamheid, vergroening en digitalisering, en soft skills op het gebied van leiderschap en management moeten ontwikkelen. Het STC in Rotterdam is ook van dit SkillSea-project de aanjager.
www.skillsea.eu

VEILIGER EN EERLIJKER
,,Tot nu toe verschillen het scholingsniveau en de kosten daarvan in Europa heel erg. Je kunt bij wijze van spreken een schriftelijke matroosopleiding volgen. Als iedereen straks dezelfde opleiding en hetzelfde diploma heeft, maakt dat de markt om te werven én te solliciteren veel breder. Daarmee wordt de huidige oneerlijke concurrentie een halt toegeroepen”, stelt projectleider Jan Smallegange. ,,Bovendien vergroot het de veiligheid, omdat iedereen dezelfde seinen gaat gebruiken als iets niet goed gaat. Nu gebeuren er heel veel bijna-ongelukken, die wel worden waargenomen, maar niet geregistreerd. Deze bijna-ongelukken veroorzaken ook veel stress aan boord. De winst zit ‘m straks in de goede communicatie. Er komt ook een ondergrens aan de vaartijd, voordat je het stempel bekwaam kunt ontvangen.’’


MARITIEME CAMPUS URK
In Urk wordt de komende jaren een volwaardig opleidingscentrum neergezet met opleidingen voor jongeren en volwassenen voor de visserij, koopvaardij en binnenvaart. Daarnaast wordt het een kenniscentrum voor de maritieme sector in het algemeen en de visserij in het bijzonder met aandacht voor de hele keten: van vangst tot consument.
www.urkmaritime.nl

ANDERE DOELGROEP
Er komen straks meer goedgeschoolde mensen met eigentijdse vaardigheden, en dat is hard nodig, want de banen in de binnenvaart veranderen ook. Smallegange: ,,Het werk kent een steeds grotere IT-component. Dat maakt het werken in deze sector ook aantrekkelijk voor een andere doelgroep.’’
De verschillen in Europa mogen groot zijn, er is ook veel kwaliteit en er wordt gewerkt met de modernste technieken. ,,We vinden elkaar
in het opzetten van goed onderwijs voor de binnenvaart. In eerste instantie voor Europa, maar deze standaard kan moeiteloos worden overgenomen door andere landen in de wereld met rivieren en binnenvaart. We weten dat zij reikhalzend uitkijken naar ons traject en de open source waarin het materiaal straks beschikbaar komt.”

www.iwt-competencies.eu

Misschien hebben deze berichten ook je intresse…..

En de naam is…

En de naam is…

Port of Amsterdam heeft de naam van het nog te bouwen waterstofvaartuig onthuld. Het schip gaat de Neo Orbis heten,...

Lees meer